Vânzările de maşini noi în China, cea mai mare piaţă din lume, cu 18.51 de milioane de unităţi vândute anul trecut, au scăzut cu 1.3% în primele patru luni ale anului 2012, înregistrând cel mai abrupt declin din 1998 (1.6%) şi până în prezent, pe fondul încetinirii creşterii economice şi a scumpirii continue a carburanţilor. Iar stocurile dealerilor au ajuns la peste 750.000 de unităţi (+3.3%), la sfârşitul lunii aprilie, cel mai înalt nivel din ultimele 16 luni, potrivit statisticilor oficiale. Ceea ce înseamnă că datele privind înmulţirea livrărilor din ultimele luni în China, furnizate de diferite companii, nu s-au transpus direct în vânzări.

Prin urmare, autoritatile de la Beijing au anuntat ca iau în calcul susţinerea populaţiei pentru cumpărarea de maşini mici, prin introducerea unui program de tip „Rabla”. Astfel, conform presei chineze, „un ţăran care va casa un scuter pentru a-şi achiziţiona un vehicul comercial uşor sau un turism cu o cilindree de maximum 1.3 litri” va beneficia de o subvenţie guvernamentală de 10% din preţul bunului, dacă valoarea acestuia nu depăşeşte 50.000 de yuani (aprox. 6.300 de euro).

Dacă acest „bonus” va intra în vigoare, cererea de maşini „low-cost” ar putea creşte vertiginos, ceea ce va spori şi mai mult interesul actorilor mondiali, precum Volkswagen, General Motors sau Renault, prentru această zonă, devenită un fel de „El dorado” al vâzărilor în contextul declinului pieţei din Europa. Totuşi, analiştii atenţionează că vânzările nu vor mai „exploda” ca în 2009.

China nu este la prima „tentativă” de acest gen, subvenţii pentru cumpărarea de automobile fiind acordate şi din anul 2009, până la începutul lui 2011.