Varianta finală a timbrului de mediu a fost adoptată de Guvern printr-o ordonanţă de urgenţă. Noua taxă auto urmează să intre efectiv în vigoare începând cu data de 15 martie, termen până la care Ministerul Mediului va publica şi normele metodologice de aplicare.

Redenumită oficial timbru de mediu, noua taxă auto ţine cont, în primul rând, de emisiile de CO2, dar şi de norma de poluare, cilindreea şi vechimea maşinii.

Dacă timbrul de mediu va creşte în medie cu 10 şi chiar 80 de procente pentru modelele mai noi Euro 3 şi Euro 4, maşinile vechi Euro 2, Euro 1 şi non-Euro vor beneficia de reduceri consistente. Motivul invocat de guvern este durata lor de viaţă relativ redusă, aceste maşini urmând să fie scoase, teoretic, din uz mult mai repede decât modelele mai noi, dar mai puţin poluante. Cuantumul timbrului de mediu scade, astfel, faţă de nivelul actual al taxei cu aproximativ 60% în cazul maşinilor Euro 2, 80% pentru cele Euro 1 şi chiar 90% în cazul vehiculelor non-Euro. Maşinile Euro 5 vor fi taxate ca şi până acum, iar modelele electrice, hibride sau cele care îndeplinesc deja normele de poluare Euro 6 sunt scutite de la plata timbrului de mediu.

Vechimea maşinii, un detaliu esenţial în determinarea cuantumului noii taxe auto, este stabilită în raport cu data primei înmatriculări pe teritoriul României. Dacă această dată nu este cunoscută sau nu poate fi dovedită prin documentele oficiale de rigoare, timbrul va fi calculat în funcţie de anul fabricaţiei.

Dieselurile, taxate mai aspru

În raport cu proiectul iniţial, prezentat la finele lunii ianuarie, ordonanţa legiferează perceperea unui timbru de mediu diferit în cazul motorizărilor diesel şi al celor pe benzină. Astfel, pentru maşinile alimentate cu motorină va fi plătit un bir mai mare decât în cazul versiunilor echivalente pe benzină, motivul fiind, potrivit Executivului, emisiile suplimentare de oxid de azot şi pulberi.

Ministrul Mediului, Rovana Plumb, estimează o diferenţă de aproximativ 15-20% între timbrul aplicat maşinilor diesel şi cel pentru vehiculele similare pe benzină. Măsura va afecta mai ales autoturismele Euro 3 şi Euro 4, diferenţele de emisii în cazul modelelor mai noi Euro 5 fiind minime, indiferent de carburantul folosit.

“Este o diferenţă de 1,75 între diesel şi benzina pentru maşinile diesel Euro 3 şi Euro 4″, a spus Rovana Plumb, după şedinţa de Guvern.

Eco-tichete pentru maşini electrice

O altă noutate importantă adusă de ordonanţa de urgenţă votată astăzi este introducerea unor prime sau stimulente oferite sub formă de reduceri clienţilor care optează pentru maşini electrice şi de orice alt tip, cu emisii zero. “Se acordă un eco-tichet de 2.500 euro pentru maşinile electrice”, a explicat Ministrul Mediului. Modalitatea exactă de acordare a eco-tichetelor va fi clarificată odată cu publicarea normelor metodologice de aplicare a timbrului de mediu.

Cine plăteşte timbrul de mediu

Timbrul de mediu va fi plătit doar la prima înmatriculare a unei maşini sau, în cazul automobilelor înmatriculate înainte de 2007, la prima transcriere a dreptului de proprietate, cu excepţia unor situaţii deosebite, precum moştenirea sau partajul.

Taxa poate fi aplicată o singură dată pe durata de viaţă a unui autovehicul, românii care au achitat deja vechea taxă de mediu, în diferitele ei forme, fiind scutiţi de plata noului timbru de mediu. Cei care au dat statul în judecată şi şi-au recuperat banii plătiţi anterior vor intra sub incidenţa noii taxe, pentru maşinile lor urmând să fie achitat timbrul de mediu la prima vânzare a acestora.

Sunt scutite de la plata timbrului de mediu maşinile instituţiilor de stat (Poliţie, Jandarmerie, Ministerul Sănătăţii, Ministerului Apărării Naţionale etc.), Consulatelor sau Corpurilor Diplomatice, dar şi modelele de epocă sau de colecţie, vehiculele electrice sau hibride şi cele destinate competiţiilor sportive.

Potrivit primelor estimări oficiale, faţă de sumele raportate de Minister în 2012, aplicarea noului timbru de mediu ar putea aduce încasări bugetare suplimentare de cel puţin 100 de milioane de lei.