Ati auzit de conceptul de salariu emotional ? Stim cu totii ce este salariul : banii pe care ii primim pentru munca pe care o desfasuram intr-o companie, acesta fiind principalul motivator pentru a da rezultate mai bune si a continua sa facem parte din organizatie. Cu toate acestea, exista elemente mai importante decat banii care influenteaza cat de multumit este un angajat cu o companie. Va explicam si va spunem de ce este important. 

Salariul emotional poate fi definit ca castigurile nefinanciare pe care un angajat le obtine intr-o companie si care ii pot schimba perceptia asupra acesteia sau angajarea. Unii o definesc ca fiind facilitarea beneficiilor non-economice care ii fac pe lucratori sa se simta confortabil in toate aspectele dincolo de cel financiar. Daca salariul economic este bani, salariul emotional sunt castigurile personale pe care cineva le poate avea si care il poate motiva sa lucreze mai bine, sa continue sa livreze o performanta buna, printre altele.

De asemenea, salariul afectiv ar urmari sa satisfaca nevoile personale, familiale si profesionale ale lucratorului, imbunatatindu-i astfel calitatea vietii si promovand ceea ce este cunoscut sub numele de echilibru viata-viata. Depaseste cu mult cresterea salariala si poate fi vazuta ca fiind mai valoroasa decat una, deoarece reduce cat de nemultumiti sunt unii angajati de munca lor, gasind un profit mai mult decat bani. 

Pentru unii, salariul emotional poate fi ocazia de a socializa si de a face prieteni in mediul de lucru, dar pentru altii poate fi diferit, precum sa aiba spatii pentru cresterea locurilor de munca, orar flexibil, printre altele. Chiar si implementarea unui sistem hibrid de birou la domiciliu poate fi un salariu emotional pozitiv pentru unii. 

Salariul emotional nu este important doar pentru angajati , ci si pentru companii, deoarece acestea pot vedea rate scazute de rotatie a personalului, deoarece se evita demisiile datorate satisfactiei scazute, ceea ce evita cheltuielile legate de selectie, formare si administrare a personalului, niveluri mai scazute de absenteism. si, bineinteles, angajati mai multumiti , ceea ce poate creste productivitatea, avand un efect mai pozitiv asupra companiilor.

In multe companii, salariul emotional este implementat tacit cu beneficii pentru lucratori si a devenit din ce in ce mai comuna crearea unor medii de lucru pozitive, indepartandu-se de traditia si strictetea birourilor din trecut. Pe de alta parte, angajatorii gasesc modalitati de a le oferi angajatilor beneficii suplimentare .

La fel, in prezent devine si mai importanta datorita cresterii frecventei sindromului burn out, care este momentul in care surmenajul angajatilor le provoaca o cantitate enorma de stres si oboseala. Flexibilitatea programelor sau cresterea zilelor de concediu pot fi cheie pentru reducerea acestor cazuri, dar trebuie sa existe si o cultura a salariului emotional in cadrul unei companii pentru a evita supraexploatarea angajatilor si a cauta productivitatea cu o abordare mai pozitiva. 

Compensare psihologica

Este cea mai de baza forma, si este ceva ce ar trebui folosit in companii: recunoastere personala, sprijin intre angajati si recunostinta. Acest lucru face ca lucratorul sa se simta mai recunoscut si sa se simta parte a companiei. 

Dezvoltare profesionala

Daca un angajat este productiv si ofera rezultate bune, ar trebui deschisa oportunitatea dezvoltarii profesionale, care nu este doar o crestere a salariului, ci o pozitie mai buna care sa-l faca sa simta ca creste in companie.

Conciliere familiala si personala

Compania trebuie sa vada angajatul ca pe o persoana si nu doar ca pe un instrument de productie. Trebuie sa ai autonomia ta, libertatea de a-ti desfasura viata privata fara ca angajarea sa intrerupa acest proces.

Comunicare

Un angajat care se simte auzit se va simti apreciat. O companie cu comunicare extinsa influenteaza si faptul ca te simti parte din ea, fara teama de a ridica vocea.