Noul timbru de mediu a rezistat foarte puțin în fața vigilenței românilor, astfel că taxa poate fi evitată la înmatriculare cu ajutorul unei portițe din lege. Potrivit Evenimentului Zilei, mai multe sute de români din județele Cluj și Maramureș au descoperit că pot folosi una dintre excepțiile din Ordonanța 9/2013, care reglementează timbrul de mediu: partajarea bunurilor între soți.

Pe scurt, potrivit legii, dacă doi soți își împart mașina, cel care o primește nu va plăti taxa auto. Până aici, totul pare clar, însă nimeni nu este nebun să divorțeze, doar pentru a scăpa de taxa auto. Numai că nici nu este nevoie. Partajul se poate face în mod voluntar între două persoane care dețin în indiviziune un bun. Altfel spus, nu trebuie să fii căsătorit cu persoana respectivă pentru a deține o mașină împreună, iar dacă ești căsătorit, nu trebuie să divorțezi pentru a partaja un bun, respectiv, mașina.

Evenimentul Zilei îl citează pe comisarul-şef Florin Sironca, şeful Serviciului de Înmatriculări Maramureş: „În ultima lună am avut peste 800 de persoane care au cerut această scutire pentru maşina din partaj. Clar că la mijloc este o şmecherie, dar noi suntem obligaţi să înmatriculăm aceste maşini. Valoarea acestor autoturisme începe de la 300 de euro şi ajunge la mii de euro. Prin această metodă, sume mari de bani nu ajung la bugetul de stat”.

Până la o reconsiderare a legislației care a introdus plata timbrului de mediu, românii au acum o nouă posibilitate de a scăpa de această taxă, în afară de o acțiune în instanță, care are de asemenea șanse de câștig.

Timbrul de mediu a înlocuit începând din acest an, vechea taxă de poluare, având valori diferite față de cele din anii trecuți. Astfel, mașinile foarte vechi, Euro1 și Euro2, sunt favorizate, iar cele mai noi, Euro3 și Euro4, sunt purtătoare de taxe foarte mari la prima înmatriculare sau la schimbarea proprietarului în România, dacă nu s-a plătit anterior o taxă de poluare. Introducerea acestui timbru de mediu a blocat, practic, piața de automobile second hand internă, stimulând, în schimb importurile de mașini second-hand foarte vechi.