Femeile-șofer din Uniunea Europeană vor fi nevoite, începând cu data de 21 decembrie 2012, să suporte tarife de primă la polițele de asigurare auto cu până la 50% mai mari decât în prezent, ca urmare a faptului că, de la data respectivă, asiguratorilor le este interzis să mai stabilească prețurile la asigurări pe bază de evaluări statistice de risc diferențiate în funcție de sexul clientului.
Interdicția vine ca urmare a unei decizii a Curții Europene de Justiție (CEJ), luată în urma reclamațiilor unei asociații belgiene de protecție a consumatorilor.
Potrivit deciziei CEJ, diferențierea tarifelor și beneficiilor produselor de asigurare în funcție de sex, chiar și în condițiile prezentării de date statistice și actuariale justificative, este incompatibilă cu principiul fundamental al egalității de tratament între femei și bărbați în cadrul UE.
„Datele statistice, dar şi studii psihologice şi sociologice, arată că femeile conduc mai prudent, sunt implicate mai rar în accidente rutiere decât bărbaţii, iar accidentele provocate de ele sunt, în medie, mai puțin grave și cu daune mai mici. Dacă la calculul preţurilor nu se va mai ţine cont de aceste statistici, preţul unei poliţe de asigurare auto pentru femei ar putea creşte cu până la 25%, în general, iar pentru cele tinere, cu până la 50%, acestea urmând să fie incluse în aceeaşi categorie cu tinerii conducători auto, cea mai riscantă categorie de şoferi”, a declarat parlamentarul britanic Arlene McCarthy.
De asemenea, șefa Insurance Europe, confederația patronatelor naționale ale asiguratorilor din statele UE, Michaela Koller, a arătat că decizia judecătorilor CEJ de a nu recunoaște genul ca factor legitim de diferențiere a prețurilor la polițe de asigurare și de a contesta faptul că tarifarea în asigurări se bazează pe un proces echitabil de evaluare a riscurilor reprezintă o veste proastă pentru clienții companiilor de profil.
Companiile de asigurări caută deja modalități de a ocoli sau cel puțin de a atenua efectele interdicției de a tarifa polițelor de asigurare în funcție de sexul clientului.
Astfel, o soluție parțială ar fi aceea de a crește importanța acordată profesiei asiguratului în procesul de stabilire a prețurilor, în special atunci când este vorba de meserii puternic asociate cu un sex sau altul, cum ar fi cea de moașă sau de muncitor în construcții.
„Consider că majorările de tarife pentru femei se vor estompa în timp. Industria asigurărilor auto este una extrem de competitivă, iar asiguratorii vor dezvolta metode din ce în ce mai sofisticate de a compensa interdicția utilizării sexului ca factor de diferențiere a riscurilor și tarifelor de primă”, a declarat Simon Douglas, director al AA Insurance din Marea Britanie.
Tot el a spus, însă, că există riscul ca unii asiguratori să renunțe cu totul la clienții șoferi tineri, fie ei bărbați sau femei, ceea ce va reduce concurența pe piață și va majora prețurile.
Pe de altă parte, șocul scumpirii polițelor auto pentru femei în decembrie anul acesta ar putea fi mult mai redus decât se estimează în prezent.
Asta pentru că, tocmai pentru a preveni acest risc, companiile de asigurări au început deja să majoreze gradual polițele pentru femei, de la lună la lună, pentru ca acestea să nu fie nevoite să suporte o povară extrem de mare „din prima”, la finalul acestui an.