Asiguratorii auto din România oferă șoferilor care au neșansa de a-și distruge complet mașinile despăgubiri reprezentând cel mult valoarea autoturismului la data producerii daunei, din care se scade valoarea epavei rezultate din accident, în timp ce, în alte părți, companiile de asigurări au ajuns să ofere păgubiților mașini noi.

Astfel, potrivit normelor RCA ale Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), despăgubirile nu pot depăși cuantumul pagubei, valoarea vehiculului la data
producerii accidentului și nici limita de despăgubire prevăzută în polița de asigurare RCA.

În caz de daună totală, valoarea rămasă (a epavei) este valoarea acelor părți din vehicul rămase neavariate, demontabile și valorificabile, cuprinsă între 0,1% și cel mult 25% din valoarea vehiculului la data producerii accidentului.

„În cazul unei daune totale, dacă persoana păgubită face dovada radierii din circulație a vehiculului avariat și valorificării integrale a acestuia către o societate specializată în dezmembrarea și reciclarea vehiculelor, valoarea rămasă este cea menționată în documentele fiscale justificative eliberate de societatea respectivă, fără a putea depăși 25% din valoarea vehiculului la data producerii accidentului”, se stipulează în normele CSA.

La polițele Casco, condițiile contractuale ale asiguratorilor români sunt în mare măsură similare, unele companii de asigurări, cum ar fi Astra Asigurări, definind dauna totală ca fiind acea daună care presupune un cost al reparațiilor ce depășește 85% din suma asigurată, față de 75% pe RCA.

Efectul concurenței: în Occident se oferă o mașină nouă

În Irlanda, divizia locală a companiei americane de asigurări Liberty a anunțat, recent, că va oferi clienților ale căror mașini asigurate suferă daune toale autoturisme noi, ceea ce înseamnă că valoarea despăgubirilor plătite va fi mai mare decât cea a automobilelor asigurate distruse.

Mai precis, în caz de daună totală, păgubitul va primi o mașină aparținând aceluiași model, însă cu un an mai nouă și având la bord cu 15.000 de kilometri mai puțin decât cea distrusă. De această ofertă vor beneficia și șoferii cărora le sunt furate mașinile, fără ca Poliția să reușească să le recupereze.

„De exemplu, un Volkswagen Passat din 2008, cu 70.000 de kilometri la bord, în valoare de 10.000 de euro, va fi înlocuit cu un Passat din 2009, cu 55.000 de kilometri la bord, care valorează 12.000 de euro”, a declarat șeful operațiunilor Liberty din Irlanda, Patrick O’Brien, citat de independent.ie.