Ultimul raport Autofacts al PricewaterhouseCoopers (PwC) arată că, după încetinirea din 2011, piața chineză va reveni la o creștere susținută chiar din acest an. Estimările analiștilor PwC sunt bazate pe stimularea consumului intern pusă în practică de guvernul de la Beijing.
Anul trecut, piața chineză a autovehiculelor ușoare – care include autoturismele și vehiculele comerciale sub 3,5 tone – a crescut cu doar 2,2%, un ritm neobișnuit pentru o țară în care vânzările au crescut în 2009 și 2010 cu 54,2%, respectiv, 27,8%. Cu toate acestea, în 2012 este prognozată o creștere cu minmum 10% a vânzărilor pentru ca, în ani următori, acest pas să devină tot mai alert. La nivelul anului 2018 analiștii PwC estimează vânzări de circa 27 de milioane de vehicule ușoare, față de cele „doar” 15 milioane înregistrate în 2011.
Conform Autofacts, această creștere explozivă va fi generată de o majorare a cererii de vehicule venită din orașele mai mici ale Chinei. Până acum, m,ajoritatea achizițiilor au fost făcute de locuitori ai marilor orașe de pe coastă, însă, stimulați de eforturile guvernamentale de a crește consumul intern, mulți locuitori ai orașelor de rang 2 și 3, își vor putea permite să cumpere mașini. Acest val de noi clienți va trebui însă gestionat cu atenție, mai ales pentru că obiceiurile de consum și dorințele locuitorilor din aceste zone sunt diferite de cele ale orășenilor din Beijing sau Shanghai. De asemenea, va fi necesară o rapidă extindere a rșelelor de dealeri, acesta fiind un punct extrem de important în stabilirea mărcii sau companiei care vinde mai mult.
Pe lângă necesitatea de a ajunge cât mai aproape de clienți, producătorii stabiliți deja în China sau cei care își trimit mașinile către această piață din alte zone ale globului vor fi nevoiți să se lupte cu o situație similară celei din Statele Unite, din anii 2008 – 2009. Este vorba despre un protofoliu prea mare de mărci și modele rezultate din încercarea unora de a nu își compromite imaginea de marcă deținută la nivel mondial prin produse mai slab dotate, din comercializarea mașinilor sub fiecare brand al unui joint-venture, sau din simpla dorință de a avea cât mai multe „nume” pe piață. Această avalanșă de mărci și modele este de natură să inducă în eroare clienții, care văd mașini similare cu nume diferite, și să scadă încrederea în anumite branduri.
Este interesant de observat că, în raportul Autofacts, se extimează o majorare a producției interne de vehicule cu un tempo similar vânzărilor. Prin urmare, la nivelul lui 2018 este de așteptat ca producția de vehicule ușoare din China să se situeze la circa 25 – 27 milioane de unități, iar capacitatea utilizată la 94%. Acest procent este enorm prin comparație cu performanțele uzinelor europene unde, în majoritatea cazurilor, capacitatea instalată este utilizată doar în proporție de 70% – 80%.