Deprecierea leului din ultimele săptămâni, ca urmare a crizei politice, a generat o scumpire a atuomobilelor cu aproximativ 750 euro, în medie, sau 3.450 lei, ceea ce reprezintă aproximativ valoarea unui voucher din Programul Rabla. Astfel, românii care vor să-și cumpere un autoturism cu ajutorul a 3 tichete vor trebui să folosească unul dintre acestea pentru a contracara efectele creșterii cursului leu/euro. Calculul este valabil pentru un preț mediu de 15.000 de euro, atât cât a fost în anii trecuți pe piața românească. Dacă automobilul cumpărat costă mai mult, ceea ce este cazul destul de des anul acesta, când modelele premium au avut vânzări mai bune decât automobilele de volum, creșterea prețului va fi mult mai consistentă.
De asemenea, cei care și-au cumpărat deja o mașină, însă au apelat la un credit sau la leasing, au acum surpriza neplăcută să-și vadă rata mai mare cu 5%. De exemplu, la o rată de 200 de euro, o rată modică pentru un autoturism, creșterea va fi de 48 de lei lunar, în timp ce la o rată dublă creșterea se apropie de 100 de lei.
Unul dintre motivele pentru care acest lucru este psibil este faptul că prețurile automobilelor noi din România este afișat în euro, importatorii și dealerii nefiind dispuși să-și asume riscurile valutare ale pieței, situație unică în UE.
Criza din industria auto ar putea fi afectată și mai mult de această evoluție a cursului, luna iulie având toate șansele să devină cea mai slabă lună din acest an la vânzări de automobile.