La începutul acestei veri am avut ocazia să testăm una dintre cele mai avansate mașini din punct de vedere tehnologic de la acest moment: Audi R8 e-tron, iar faptul că a fost vorba despre un vehicul sport a accentuat și mai mult emoția acestui test. 

Audi a organizat un amplu workshop destinat prezentării a 4 vehicule extrem de importante pentru viitorul automobilul electric și pentru propulsiile alternative, bazate pe resurse regenerabile. Este vorba despre un model ultrasportiv produs  în serie limitată, pur experimental, Audi R8 e-tron, apoi de un vehicul aflat încă în stadiu de concept car, complet electric, Audi A1 e-tron, după care a urmat un vehicul plug-in hybrid, Audi A3 Sportback e-tron, lansat în versiune de serie, și, în fine, un model ceva mai apropiat de tehnologiile actuale, Audi A3 g-tron, propulsat cu ajutorul gazelor naturale. Toate fac parte din strategia constructorului din Ingolstadt de a reduce utilizarea carburanților convenționali și de a face loc în gamă vehiculelor ecologice.

Audi R8 e-tron

Fără discuție, vedeta acestui eveniment a fost Audi R8 e-tron, un automobil desprins parcă din filmele science-fiction. De fapt, chiar a fost vedetă în celebrul Iron Man, iar cei de la Audi ne-au pus la dispoziție câteva exemplare, pe un circuit din Germania. Experiența celorlalte automobile electrice conduse până acum a fost benefică pentru a trece de impactul primului contact cu R8 e-tron. Apariția mașinii ultrasportive, cu silueta identică cu R8 standard, te face să te pregătești de o senzație puternică de la momentul urcării în scaunul șoferului. Numai că pornirea sistemului nu aduce aproape nimic spectaculos, din punct de vedere sonor. Apoi, rularea pe pistă, într-o liniște deplină, în care auzi cauciucul anvelopelor cu se lipește de cimentul circuitului, începe să te încarce cu o tensiune greu de explicat. Prima tură de circuit este una controlată de mașina cap de coloană, care limitează viteza pentru a ne obișnui cu traseul. După care calea rămâne liberă, iar noi începem să testăm diferitele setări ale mașinii. Șocul major este dat de demarajul de pe loc. Motoarele electrice au o mare calitate: dispun de un cuplu uriaș care este aplicat pe roată de la cea mai mică rotație a motorului. Din acest motiv, o plecare în forță, cu pedala de accelerație apăsată la maximum îți aduce instantaneu tot sângele din trup pe partea posterioară, acolo unde scaunul ergonomic îl împiedică să meargă mai departe. Privirea se încețoșează și abia poți zări conurile care semnalizează virajul la stânga. Aici testăm frânele, dar și suspensia incredibilă și mai ales controlul tracțiunii, aproape ireal pentru o mașină cu tracțiune pe roțile din spate. Pentru că vorbim despre un cuplu de 820 Nm, care conduce la o accelerație de la 0 la 100 km/h în doar puțin peste 4 secunde. La aceste cifre, te aștepți ca supravirarea să fie ceva firesc. Nu e întâmplă asta, și ușoarele drifturi sunt permise doar pentru spectacol, deoarece propulsia mașinii este asigurată nu de unul, ci de două motoare electrice, care acționează fiecare pe câte o roată. Ambele sunt coordonate perfect de computerul central iar pentru viraje există Electric Torque Vectoring, o tehnologie care permite celor două motoare să evolueze diferit, în funcție de situație. Virajele sau frânările, la fel și accelerațiile în diferite ipostaze devin o floare la ureche pentru acest vehicul. Un viraj rapid înseamnă accelerație pe un motor (exteriorul virajului) și și frânare pe celălalt. Senzația este greu de descris, în pofida faptului că pare că poți realiza mici derapaje controlate, de fapt mașina este aproape imposibil de dezplipit de pe circuit. Setările diferite lasă o plajă mai mare sau mai mică, în funcție și de nevoile de economie a energiei, la dispoziția șoferului, pentru a încerca senzațiile tari. Viteza maximă este limitată la 200 km/h, tocmai pentru a nu irosi curentul din baterie, dar motoarele, care pot urca până la 12.500 rotații pe minut, ar putea permite viteze de peste 250 km/h. În aceste condiții, autonomia medie a acestui vehicul este de 215 km, nu foarte mult, dar suficient pentru nevoile urbane sau pentru a ajunge la un punct de încărcare.

Bateria este una dintre punctele de tehnologie de top ale vehiculului, dar în același timp este punctul nevralgic care are nevoie de evoluție pentru a permite fabricarea în serie. În acest moment, R8 e-tron folosește un pachet de 530 de celule, amplasate sub podea, în formă de T, pentru a putea asigura o distribuție perfectă a maselor. A fost aleasă mărimea ideală în această combinație, pentru a realiza un echilibru între masă, autonomie și preț. Cu toate acestea, raportul actual aduce un cost enorm, peste 1 milion de euro, astfel încât mașina nu este viabilă pentru a putea fi fabricată în serie mare. Audi R8 e-tron a fost fabricată numai câteva exemplare, ca un experiment și ca un laborator pentru tehnologiile ce se vor regăsi pe alte modele, mai accesibile. Și poate, într-o zi, costurile de fabricație vor permite construcția unui model de acest tip în serie. Câștigurile pot fi regăsite, în viitor chiar pe modelul R8 propulsate cu motoare cu ardere internă, modelul cu care e-tron împarte designul și o serie de componente. Nu multe, deoarece e-tron a adus provocări mari în materie de greutate. Caroseria și șasiul au fost „ușurate” prin utilizarea aluminiului, dar și a fibrei de carbon, la fel în cazul suspensiei, care utilizează un material special, sintetic, dar extrem de ușor.

Date tehnice

Putere max.

2 x 140 kW

Cuplu max.

2 x 410 Nm (2 x 302.40 lb-ft)

Capacitate baterie

48.6 kWh

Accelerație 0 -100 km/h

4.2 s

Autonomie

215 km

Viteză max.

200 km/h

Lungime/lățime/înălțime

4.431 / 2.029 / 1.252 mm

Ampatament

2.650 mm

Masă

1.780 kg

Audi A3 Sportback e-tron

Noua versiune a modelului A3 este o premieră pentru marca Audi în acest segment, fiind în același timp un concurent pentru actualele hibride compacte. Vorbim despre un hibrid de tip plug-in, care poate, așadar, să fie încărcat la priză, pentru o utilizare exclusivă, cel puțin la nivel teoretic, cu energie electrică. În condiții reale, motorul termic, 1.4 TFSI, va acționa în orice situație în care mașina este solicitată, cu atât mai mult cu cât autonomia în regim electric este de numai 50 km. Compensează motorul pe benzină, care adaugă alți 890 km. Sistemul combinat asigură un consum mediu, calculat în ciclu oficial, de 1,5 litri/100 km (emisii de CO2 de 35 g/km), ceea ce reprezintă o adevărată performanță. Nici competențele sportive nu sunt neglijate la acest model, având în vedere că vorbim despre o putere totală de 204 CP (din care 150 CP motorul pe benzină). Accelerația este de 7,6 secunde (0-100 km/h), iar viteza maximă atinge 222 km/h.

Pentru a face față solicitărilor speciale, respectiv pornirilor dese la rece, motorul 1.4 TFSI de sub capotă ar o serie de sisteme de protecție, în special senzori care măsoară calitatea uleiului, care se adaugă materialelor speciale utilizate pentru cilindri și segmenți.

Motorul electric este integrat cu cutia automată de tip DSG, construită special, numită e-S tronic. Bateria are 96 de celule și cântărrește doar 125 kg, fiind amplasată în podeaua mașinii, în aceeași zonă unde se află și rezervorul de 40 de litri de benzină. Ambele ocupă o mică parte din portbagaj, care ajunge la 280 litri. Încărcarea se poate face atât acasă, cu o priză europeană, dar și la 380 V, cu ajutorul unui conector special. Panoul de încărcare, ce poate fi comandat suplimantar, poate fi instalat în perete, având o serie de funcții de programare. 

Putere max.

150 kW (204 CP)

Cuplu max.

350 Nm

Putere  1.4 TFSI

110 kW (150 CP)

Cuplu 1.4 TFSI

250 Nm 1.750 – 4.000 rpm

Putere motor electric

Max. 75 kW

Cuplu motor electric

Max. 330 Nm (243.40 lb-ft)

Baterie

8.8 kWh

Accelerație 0 – 100 km/h:

7,6 s

Autonomie el.

50 km

Autonomie totală

940 km

Consum mediu

1.5 l/100 km

Emisii CO2

35 g/km

Viteză max.

222 km/h

Lungime/lățime/înălțime

4.310 / 1.785 / 1.424 mm

Ampatament

2.630 mm

Masă

1.574 kg

Audi A1 e-tron

Cel mai mic vehicul din familia e-tron este construit pe structura city-car-ului A1 și este un automobil full electric, adică propulsat exclusiv cu ajutorul unei baterii, deși are ceva în comun cu Chevrolet Volt. A1 e-tron reprezintă viziunea mărcii din Ingolstadt în segmentul electric, fiind făcute deja teste de peste 50.000 de kilometri. Pe scurt, sistemul cuprinde baterie și motor electric, plus un motor cu ardere, care generează energie electrică.

Testul din Berlin, destinat jurnaliștilor, a cuprins un parcurs de câțiva kilometri prin oraș, timp în care am putut remarca potențialul acestui prototip, într-un segment în care pionieri precum Mitsubishi i MIEV sau Citroen C-Zero nu au făcut vânzări prea mari. Dar A1 e-tron este altceva. Acesta este propulsat de un motor electric cu o cutie în cuplaj direct, cu  un singur raport și o putere maximă de 85 kW și un cuplu de 300 Nm, care asigură o accelerație 0-100 km/h de 9,8 secunde. Autonomia bateriei de 13,3 kWh este de 50 km, nu foarte mult, dar suficient pentru deplasări urbane zilnice. În portbagaj există, însă, un motor cu rol de „range extender”. Este vorba despre un motor rotativ Wankel, o premieră pentru grupul VW, cu o cilindree de 354 cmc, de 34 CP. Acesta are rol pur de generator electric și nu este cuplat deloc la sistemul de propulsie! Acest lucru face ca A1 e-tron să nu fie considerat un vehicul hibrid, precum Chevrolet Volt, ci unul pur electric. Motorul Wenkel este foarte economic și aduce un plus de autonomie de 250 km.

Date tehnice

Capacitate cilindrică motor Wenkel

354 cm3

Putere motor Wenkel

34 CP

Cuplu motor Wenkel

300 Nm

Putere max. motor electric

85 kW

Cuplu motor electric

300 Nm

Capacitate baterie

13,3 kWh

Autonomie electric

50 km

Autonomie total

250 km

Accelerație 0 – 100 km/h

9,8 s

Viteza maximă

130 km/h

Lungime/lățime/înălțime

3.954 / 1.740 / 1.441 mm

Ampatament

2.469 mm

Masă

1.407 kg