Categorii
Eveniment Industrie

BMW – cel mai probabil, compania care va construi o uzină în România

România este pe punctul de a atrage o nouă investiție majoră în industria auto, un al treilea producător de automobile fiind gata să construiască o uzină în România, după cum arată informațiile oferite presei de premierul Victor Ponta.

Premierul a declarat în cadrul unei emisiuni TV că este vorba despre „o prestigioasă companie din Germania”, cu care a fost încheiat un memorandum (Memorandum of Understanding), iar decizia finală urmează a fi luată în board-ul companiei respective. „Înțelegerea dintre noi este să anunțăm împreună acest lucru”, a mai precizat Victor Ponta.

Deși nu există informații oficiale detaliate în acest sens, există mai multe detalii neoficiale din zona guvernului și toate datele converg către o investiție a producătorului premium BMW, care poartă de mai mult timp negocieri pentru a reuși să găsească un amplasament convenabil pentru o fabrică de motoare sau de componente în România. Povestea a început încă din 2011, când au apărut primele informații legate de intenția constructorului din Munchen de a cumpăra un teren de circa 400 de hectare pentru a construi o fabrică de motoare. Locul ales era în vestul țării, în apropiere de autostrăzile funcționale sau care sunt pe cale de a fi construite. Prima regiune despre care s-a vorbit a fost județul Arad, unde primarul Gheorghe Falcă a purtat mai multe discuții pe această temă cu reprezentanți ai BMW, după cum a scris presa locală. Ulterior, aceeași informație a apărut în 2012, când un consilier din Lugoj a declarat că are informații despre discuțiile celor de la BMW cu autoritățile locale pentru un teren de 100 hectare destinat construirii unei fabrici. Informațiile au fost dezmințite de reprezentanții BMW România, la momentul respectiv. Surprinzător, în luna octombrie a fost prezent în România vicepreședintele Franz Linner, responsabil cu achiziții, producție și tehnologii. Oficial, acesta a fost invitat de Clubul Economic German, cu sprijinul Ministerului Economiei. Vizita a cuprins discuții cu potențiali furnizori din zona Brașov și întâlniri cu reprezentanți ai Universității Brașov.

Într-o întâlnire scurtă cu jurnaliștii, Linner a declarat atunci că BMW nu intenționează să deschidă o fabrică de automobile în Europa de Est, deoarece are suficiente capacități de producție la nivel mondial. Singura facilitate confirmată de Linner a fost uzina din Brazilia, care se va deschide „cel mai devreme peste doi ani”, o fabrică în care vor fi asamblate autoturisme BMW din componente (CKD) importate. Însă Linner a făcut unele remarci foarte interesante despre piața muncii din România, pe marginea ideii sugerate de jurnaliști că aici ar exista salarii mici, atractive pentru un investitor. “România nu este o țară cu salarii low cost, ci de nivel mediu. Valoarea e bună, dar productivitatea e mai ridicată în alte țări din regiune, cum ar fi Cehia. Am venit aici sa investighez de ce există acest decalaj între productivitatea de aici și cea din alte țări. Poate pentru ca salariile sunt mai mici.” A afirmat Franz Linner. Aceste afirmații și cele ulterioare arată că era interesat inclusiv de condițiile în care ar putea produce în România. „Pentru producători contează foarte mult acest aspect, productivitatea, pentru că degeaba ai forță de muncă mai ieftină într-un loc, dacă costurile finale sunt mai mari decît într-o țară cu sindicate puternice și în care oamenii sunt mai bine plătiți”, a mai spus Franz Linner, cel care coordonează fabricile BMW la nivel global.

Presa germană scrisese exact în aceeași perioadă că BMW urmează să investească într-o nouă fabrică în Brazilia sau în Europa de Est. Informațiile și insistența cu care reprezentanții mărcii germane au dezmințit orice investiție în România au convins la acel moment. Iată însă că lucrurile revin în același punct, fără să contrazică neapărat dezmințirile celor de la BMW, deoarece nu va fi o fabrică de automobile, ci una de componente, cel mai posibil motoare. Uzina din România ar putea fi una comparabilă cu cea din Landshut, Germania, unde sunt produse, pe o suprafață de 32 de hectare, diferite piese pentru motor, componente din plastic, fibră de carbon, dar sunt și recondiționate motoare ale mașinilor BMW de colecție ale clienților. De asemenea, BMW mai are un sit de producție similar în Wackersdorf, un parc de tehnologie unde sunt produse diferite componente. De asemenea, această fabrică joacă și rolul de parc logistic al BMW, destinat circuitului de componente pentru celelalte uzine din Germania. În România, BMW are deja 50-60 de furnizori de componente și subansamble, potrivit lui Franz Linner. O astfel de facilitate are peste 2.000 de angajați.

BMW Group a construit în 2012 aproximativ 1,9 milioane de automobile, dintre care circa 1,6 milioane au fost sub marca BMW, păstrându-și poziția de lider global în segmentele premium ale industriei auto. 

Reprezentanții BMW România ne-au declarat că nu au informații despre o posibilă investiție a grupului în țara noastră.