Pestele si crustaceele ar trebui sa fie baza nutritionala a oricarei diete sanatoase, desi, evident, nu sunt singurele. Consumul lor trebuie incorporat in alimentatia zilnica, deoarece ofera o cantitate buna din proteinele, vitaminele si mineralele recomandate zilnic; Sunt, de asemenea, alimente sarace in grasimi saturate . In cadrul acestora, tonul are si acizi grasi omega-3, esentiali pentru organism (Cititi urmatorul articol despre beneficiile acestui nutrient)

Cu toate acestea, potrivit celui mai recent studiu al Organizatiei Natiunilor Unite pentru Alimentatie si Agricultura (FAO), Columbia ocupa ultimul loc in clasamentul tarilor cu cel mai mic aport de ton din toata America Latina .

Nutritionistul si dieteticianul Consuelo Pardo ne ofera beneficiile acestui peste si recomandarile ei de ce este esential sa il consumam de trei pana la patru ori pe saptamana .

1. Contributie nutritionala ridicata

Acest aliment ne ofera un aport excelent de proteine. In plus, contine un procent mare de grasimi considerate sanatoase, spre deosebire de cele gasite in carnea rosie sau pui. De asemenea, este bogat in acizi grasi polinesaturati din familia omega-3 si vitamine precum niacina, esentiale pentru buna functionare a sistemului digestiv si nervos. De asemenea, contine vitamina B6, un nutrient necesar pentru producerea de anticorpi de catre sistemul imunitar.

2. Promoveaza fertilitatea

Concentratia sa mare de seleniu ajuta organismul sa produca anumite proteine, numite enzime antioxidante. Acestea joaca un rol esential in prevenirea deteriorarii celulare. De asemenea, contribuie la cresterea fertilitatii, in special la barbati, deoarece acest mineral creste productia de sperma si previne motilitatea spermatozoizilor.

3. Versatilitate gastronomica

Este un ingredient perfect pentru orice moment al zilei deoarece poate fi consumat in multe moduri diferite: crud, prajit, la gratar, la conserva, insotit sau singur. Combinatiile sunt nesfarsite: cu rosii cherry si cateva bucati de branza slaba, cu orez sau spaghete; adauga-l ca gustare intr-un sandvis, ca ingredient intr-o omleta la micul dejun; ca baza a unei salate de cartofi si mazare; deasupra unei arepe de porumb si branza; sau intr-o supa cu legume. Cu imaginatie, sa te plictisesti de ton este aproape imposibil.

4. Previne declinul cognitiv

Un studiu realizat in comun de Universitatea din Utrecht (Olanda) si Maastricht (Olanda) si publicat in revista Neurology , pe un esantion de 1.600 de barbati si femei cu varsta cuprinsa intre 45 si 70 de ani pe o perioada de 6 ani, a relevat ca cei care a mancat ton in mod regulat a avut niveluri mai ridicate de memorie, viteza psihomotorie si flexibilitate cognitiva. Factorii care au determinat aceasta scadere a deteriorarii cognitive si cresterea functiilor creierului de-a lungul anilor au fost doi acizi grasi esentiali omega-3, care se gasesc in mod natural in acest peste: EPA (acid eicosapentaenoic) si DHA (acid eicosapentaenoic).docosahexaenoic).

5. Previne bolile cardiovasculare

Beneficiile consumului de peste gras pe inima, inclusiv tonul, au fost demonstrate de un studiu al Scolii de Sanatate Publica a Universitatii Harvard, publicat in revista Annals of Internal Medicine . Rezultatele oferite de studiul pe 2.700 de pacienti cu varsta peste 65 de ani, au aratat ca persoanele care includ zilnic acest aliment in alimentatie reduc cu 35%, respectiv 27% la femei si, respectiv, la barbati, riscul de mortalitate din cauza de boala cardiovasculara.

6. Evitati dezvoltarea cancerului de rinichi

O investigatie efectuata de Institutul Karolinska (Suedia) si publicata de The Journal of the American Medical Association, a concluzionat ca consumul de peste gras mai mult de o data pe saptamana reduce riscul de cancer renal cu aproximativ 44%, datorita prezentei naturale a unor cantitati mari de acizi grasi omega 3 si vitamina D in aceasta varietate de peste.

Studiul a fost realizat pe 61.433 de femei cu varste cuprinse intre 40 si 76 de ani, care nu au dezvoltat niciodata cancer. In cei 15 ani de cercetare, 150 dintre ei au dezvoltat carcinom renal, care reprezinta 80% din toate cancerele de rinichi. El a fost de acord ca nu au inclus peste gras in dieta lor frecvent. Astfel, s-a demonstrat ca cei care o faceau o data sau de mai multe ori pe saptamana aveau un risc cu 44% mai mic de a suferi de aceasta patologie. 

Aceste beneficii nu sustin dietele bazate exclusiv pe ton, deoarece neconsumarea altor grupe de alimente nu va face decat sa decompenseze organismul si sa genereze mai multe riscuri decat beneficii.