Analiștii anunță o nouă reducere a prețurilor pentru mașini în 2012, pe fondul unei piețe care nu are mari șanse să iasă din recesiune. Încă din ianuarie, războiul dintre mărci în zona ofertelor a devenit vizibil, iar sumele nu sunt deloc mici. În unele cazuri reducerile au atins și 3.000 de euro.

Dificultățile prin care trece piața auto europeană nu par să aibă sfârșit. Reculul estimat pentru 2012 devine, pe zi ce trece, o certitudine, iar singura șansă a producătorilor care activează pe această piață de a își menține sau majora cota de piață și de a rămâne profitabili este „furtul ” de clienți de la concurenți.  Cea mai simplă și rapidă metodă de a atinge acest obiectiv – păguboasă pentru constructori – pare a fi reducerea prețurilor. Deși pare greu de crezut, anul trecut prețul real al mașinilor s-a redus cu aproximativ 1%. Conform studiului „Car Price Report” realizat de Comisia Europeană, în 2010 prețul mașinilor comercializate în Europa scăzuse deja cu 2,5%. Asta după ce, cu un an înainte, se înregistrase un alt recul de circa 0,5%.

Anul 2012 a debutat, de asemenea, cu o nouă bătălie în acest război care nu are șanse să se sfârșească decât odată cu revenirea vânzărilor pe un trend ascendent. Conform ANE, cele mai vizibile modificări de preț se pot observa în zona mașinilor de dimensiuni mici. Astfel, în ianuarie, Chervolet a redus prețul modelului Spark vânzut pe piața franceză cu nu mai puțin de 3.000 de euro. Citroen a răspuns prompt cu o reducere de 2.360 de euro pentru modelul C1, iar Volkswagen a fost nevoit să scadă prețul abia lansatului up! cu 1.400 de euro.

Și în Italia situaia este asemănătoare. Chevrolet Spark a fost comercializat mai ieftin în prima lună a anului cu 2.225 de euro iar Citroen C1 cu 2.600 de euro.

Chiar dacă vor ajuta la atragerea unor noi clienți, toate aceste reduceri vor avea efecte dezastruoase asupra bugetelor companiilor, în unele cazuri transformând profitul mic realizat în 2011 în pierdere. E drept că, în toată această bătălie, există deja câștigători care nici măcar nu au ajuns pe câmpul de luptă. Este vorba despre mărcile premium care continuă să vândă peste așteptări fără a fi nevoite să reducă prețurile.

„Profitabilitatea multor constructorilor auto a trecut de la nivelul «slab» la «sumbru»”, consideră Max Warburton analist la centrul de cercetare Bernstein din Londra, în timp ce directorul financiar Ford este de părere că „aceste cheltuieli pentru stimularea vânzărilor nu sunt deloc sănătoase pentru afaceri”.