Date tehnice

  • Motor: 1.0 EcoBoost/turbo, benzină
  • Putere maximă: 100 CP/6.000 rpm
  • Cuplu maxim: 170 Nm/1.400-4.000 rpm
  • Viteză maximă: 180 km/h
  • Accelerație (0-100 km/h): 11,1 s
  • Consum mediu: 4,3 l/100 km
  • Emisii CO2: 99 g/km
  • Lungime: 3,96 metri
  • Lățime: 1,72 metri
  • Înălțime: 1,49 metri
  • Ampatament: 2,48 metri
  • Vol. Portbagaj: 290-974 litri
  • Preț de bază: 10.400 euro
  • Preț model testat: 13.650 euro

Ford Fiesta domină de ani de zile clasamentul vânzărilor din clasa mică. Şi asta nu doar în Europa, ci şi în România. Prevăzător însă, constructorul american nu se odihneşte pe laurii victoriei şi apelează la o binevenită operaţiune de facelift, înzestrând micul Fiesta cu un design mai agresiv şi tehnologii de siguranţă şi asistenţă de ultimă oră, preluate direct de la fratele mai mare Focus. Cireaşa de pe tort este fantasticul turbo EcoBoost de 1 litru şi 100 CP. Primul test.

Istoric

Puţine maşini au o istorie la fel de vastă precum Fiesta, model iconic intrat în panoplia de succes Ford în urmă cu mai bine de trei decenii, în 1976. Ajuns la cea de-a şaptea generaţie, mezinul gamei Ford s-a impus rapid drept referinţa segmentului în materie de dinamică şi confort, relansând, practic, în 2008 conceptul de maşină globală, disponibilă în acelaşi format pe pieţe dintre cele mai diverse, răspândite pe întregul mapamond. Puţine critici puteau fi aduse la vremea respectivă micului Ford, cei mai vehemenţi detractori ai modelului reclamând, în general, lipsa unor motorizări turbo de cilindree redusă şi calitatea perfectibilă a finisării interioare. Faceliftul elimină fix aceste neajunsuri, reuşind să ridice, încă o dată, ştacheta în faţa unor rivali din ce în ce mai potenţi.

Design

Odată cu această renovare de substanţă, bestsellerul Fiesta se aliniază la noua filozofie de design inaugurată de conceptul Evos, preluând numeroase elemente de stil de la B-Max şi viitorul Mondeo. Farurile cu lumini de zi LED au fost uşor alungite, aripile sunt mai evazate, iar bara de protecţie redesenată şi noua grilă trapezoidală supradimensionată ne trimit, inevitabil, cu gândul la un Aston Martin de buzunar. Până şi celebrul oval albastru nu mai face corp comun cu grila, tronând acum la loc de cinste deasupra acesteia, întocmai ca la sursa de inspiraţie cu sânge albastru.

Fiesta primeşte şi o inovaţie întâlnită deobicei doar în cazul modelelor mai scumpe, din clasele superioare: capota motorului este activă, ceea ce înseamnă că în cazul unui impact cu un pieton neatent, ea se ridică pentru a amortiza şocul şi a reduce gravitatea leziunilor suferite de acesta. Linia puternic ascendentă a geamurilor laterale şi posteriorul rubensian, decupat extrem de abrupt, elemente definitorii ale actualului Fiesta, nu au fost modificate, singura noutate remarcată la partea din spate fiind reconfigurarea luminilor din interiorul stopurilor, protejate acum de un plastic uşor mai transparent.

Confort/Funcționalitate

Imediat ce deschizi portiera micului Fiesta, vei fi impresionat de saltul calitativ evident, dar şi de layout-ul complet nonconformist al planşei de bord, neatins se pare de bisturiul greu al faceliftului. Practic, orice element angular de design a fost considerat de la bun început desuet, întregul habitaclu fiind desenat parcă de un adept înfocat al curentului bio, atras în mod obsesiv de formele rotunjite. Instrumentele de bord pe fond albastru sunt ingenios scoase în evidenţă de cele două „cochilii” care le găzduiesc, iar volanul cu tentă sportivă şi schimbătorul nici prea scund, nici prea înalt, plasat fix la îndemână, îţi dau o senzaţie plăcută şi extrem de familiară, care te ajută să te acomodezi, practic, instantaneu cu comenzile maşinii. Butoanele geamurilor şi oglinzilor electrice au fost mutate mai sus pe cotiera uşii, într-o poziţie mult mai inspirată. Poziţia la volan rămâne destul de înaltă, senzaţie amplificată şi de planşa de bord destul de scundă.

Consola centrală este acum mult mai aerisită, comenzile au fost simplificate, iar numărul de butoane redus la minimum. Deasupra consolei se află display-ul color al sistemului de infotainment SYNC, oferit ca dotare standard. Diagonala maximă este de 5,8 inci, destul de puţin într-o lume inundată de smartphone-uri şi tablete cu ecrane de 5 sau chiar 7 sau 10 inci.

Atmosfera generală extrem de plăcută, demnă de un model din clasa imediat superioară, este desăvârşită de plasticele moi care îmbracă integral partea superioară a planşei de bord şi noile inserţii lucioase de culoare neagră, care imită parcă materialul din care sunt făurite doar pianele la care cântă marii virtuoşi ai lumii artistice.

Scaunele sunt confortabile şi oferă o susţinere laterală excelentă pentru un model convenţional de clasă mică. Pe banchetă pot călători două sau chiar trei persoane, pe lăţime, oferta de spaţiu fiind neaşteptat de generoasă. Confortul pernelor moi al banchetei este umbrit însă de locul relativ limitat pus la dispoziţia pasagerilor din spate. În special persoanele cu o înălţime peste medie pot întâmpina probleme de acomodare atât la nivelul capului, cât şi al genunchilor.

Portabagajul este acum mai practic şi mai încăpător. Ford a mai scos din „joben” 14 litri, capacitatea maximă de încărcare variind acum între 290 şi 974 de litri, în funcţie de poziţia spătarului banchetei, rabatabil asimetric în format 60/40.

Performanțe

Lovitura de graţie dată concurenţei este, fără îndoială, vedeta gamei de motorizări, noul turbo EcoBoost de 1 litru, în 3 cilindri, cu injecţie directă, disponibil, în premieră, pe lângă binecunoscuta versiune de 100 CP, oferită şi pe Focus sau B-Max, într-o nouă variantă aspirată entry-level de 80 CP. Testul desfăşurat pe ruta Bucureşti-Azuga şi retur ne-a dat ocazia să testăm în condiţiile de trafic unice din România exclusiv declinarea sa turbo, mai potentă. Fiesta este cea mai mică şi cea mai uşoară maşină pe care a fost montat până acum. Iar asta se simte din plin!

Deşi filozofia din spatele micului EcoBoost favorizează în general livrarea liniară a puterii şi cuplului, motorul surprinde în permanenţă prin vivacitate şi elasticitate, chiar şi în lipsa funcţiei de overboost. Cuplul generos de 170 Nm îşi face simţită prezenţa încă de la 1.400 rpm şi nu dă semne de oboseală nici peste 4.000 rpm. Motorul continuă să tragă cu aplomb şi nu devine prea vocal nici la turaţii ridicate, şoferii distraţi neglijând cu uşurinţă nevoia selectării unei trepte superioare. Practic, de multe ori te poţi trezi în treapta a treia la viteze de peste 90 km/h, fără ca habitaclul să fie inundat de vibraţii sau sunete deranjante.

În viaţa de zi cu zi, Fiesta pare mai sprintenă decât sugerează demarajul oficial 0-100 km/h de 11,1 secunde. Senzaţiile de la volan sunt amplificate şi de glasul baritonal, plin de personalitate al micului EcoBoost aminteşte parcă de sonoritatea inedită a unui motor boxer. Singurul reproş ce poate fi adus maşinii este cutia de viteze, etajată uşor prea lung, de dragul economiei de carburant. Chiar şi aşa, Fiesta 1.0 EcoBoost nu va putea egala performanţele unui model diesel echivalent. Ford anunţă un consum mediu de 4,3 litri/100 km. În practică, însă, în funcţie de stilul de condus, consumul nu va coborî sub pragul de 5 litri/100 km. Noi am obţinut o medie de aproximativ 5,4 litri, fără a menaja însă în vreun fel motoraşul, ţinut preponderent sus, în ture.

Manevrabilitate

Ford descrie combinaţia dintre motorul EcoBoost şi şasiul lui Fiesta drept cel mai bun duet de la Lennon şi McCartney încoace. Ceea ce nu este deloc departe de adevăr! Din fericire, faceliftul nu a ştirbit niciun gram din temperamentul sportiv al micului Fiesta, citadina americană păstrându-şi, în continuare, coroana de rege al segmentului în materie de dinamică şi agilitate.

Chiar şi după tranziţia spre asistarea electrică, direcţia este la fel de precisă ca un sistem hidraulic şi creează o legătură aproape telepatică cu şoferul. Virajele sunt terenul de joacă favorit al Fiestei, maşina urmând trasa ideală cu o precizie remarcabilă, iar ţinuta de drum rămâne incredibil de sigură şi neutră, inclusiv la limită. ESP-ul intervine prompt şi discret, doar atunci când situaţia pare, realmente, critică. Tăria amortizoarelor a fost adaptată la masa redusă a noului motor EcoBoost. Rezultatul este lesne de sesizat. Supleţea suspensiilor este remarcabilă, ţinând cont de dinamica top a maşinii, limitele trenului de rulare fiind atinse doar în cazul denivelărilor scurte, amortizate mai puţin eficient, minus caracteristic oricărei maşini de dimensiuni reduse, cu ampatament scurt.

Siguranță/Tehnologii

Aerul de prospeţime adus de facelift implică şi un serios upgrade tehnologic, o parte din sistemele de siguranţă şi asistenţă prezente pe fratele mai mare Focus migrând şi către mezinul gamei Ford. Astfel, Fiesta va beneficia de Active City Stop, o frână de urgenţă care opreşte automat maşina în cazul unui impact iminent la viteze de până la 15 km/h, dar şi de sistemul de interconectare multimedia SYNC, dezvoltat în parteneriat cu Microsoft şi inclus în pachetele Trend şi Titanium. Acesta dispune de comenzi vocale, conexiune bluetooth şi funcţie de citire a e-mail-urilor/sms-urilor sau de apelare a numărului de urgenţă 112, în cazul unui accident. O altă premieră este sistemul de control parental MyKey, oferit ca dotare standard. Acesta permite, prin programarea specială a cheii de rezervă a maşinii, limitarea vitezei şi a volumului maxim al instalaţiei de sunet sau chiar oprirea completă a sistemului audio până la cuplarea centurilor de siguranţă. EuroNCAP nu a testat încă versiunea restilizată a citadinei americane, însă înainte de facelift, Fiesta a obţinut punctajul maxim de cinci stele.

Costuri/Concurență

Pentru a uşura alegerea clienţilor, Ford oferă noul Fiesta facelift în doar două niveluri de echipare, Trend şi Titanium. Echiparea de serie include ESP, Hill Launch Assist, şapte airbaguri, închidere centralizată cu telecomandă, geamuri faţă acţionate electric şi scaun şofer reglabil pe înălţime. La debut, aerul condiţionat şi CD playerul, incluse în pachetul Trend, alături de alte dotări precum faruri de ceaţă, covoraşe velurate şi grilă cromată, sunt oferite gratis. În mod normal, pachetul costă 1.500 de euro. Pachetul Titanium (2650 de euro), oferit şi el gratuit la debut, pentru modelele Titanium, aduce în plus aer condiţionat automat, geamuri fumurii, keyless entry, senzori de ploaie şi oglindă heliomată.

Exemplarul testat, Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium în 5 uşi, are un preţ de listă de 14.650 de euro. Pe lângă pachetul Titanium gratuit, Ford mai oferă un discount suplimentar de 1.000 de euro, ceea ce duce preţul final al modelului intrat sub lupa AUTOBIS la nivelul de 13.650 de euro, cu toate taxele incluse. În cazul în care se va opta şi pentru vopseaua metalizată, nota de plată va creşte cu încă 450 de euro.

Graţie combinaţiei ideale dintre pachetul generos de dotări şi bagajul impresionant de resurse al maşinii, preţul este unul extrem de atractiv, inclusiv raportat la concurenţă. Cei cu bugete limitate pot opta pentru nivelul de echipare Trend, disponibil de la 12.150 de euro, în aceeaşi configuraţie 1.0 EcoBoost cu cinci uşi, dar şi pentru modelele entry-level, cu motorizări aspirate, 1.0/80 CP Trend 5 uşi (11.400 de euro) sau 1.25/60 CP Trend 5 uşi (10.900 de euro). Versiunile cu trei portiere beneficiază de un avantaj suplimentar de 400 de euro. Garanţia maşinii este de 2 ani, fără limită de kilometri.

Concluzii

Regele a murit, trăiască regele! Fiesta facelift impune noi standarde de dinamică şi rafinament, consolidându-şi poziţia de lider al segmentului. Update-ul stilistic este un succes, iar infuzia impresionantă de tehnologie şi combinaţia fantastică dintre talentata motorizare EcoBoost şi trenul de rulare perfect ridică ştacheta la un nivel greu de imaginat pentru o maşină de clasă mică.

+Argumente PRO

  • motor vivace, silenţios şi rafinat
  • tren de rulare perfect
  • tehnologie de ultimă oră

–Argumente CONTRA

  • ofertă de spaţiu perfectibilă
  • display central prea mic
  • lipsa unui sistem de navigaţie