Categorii
Test Drive

Peugeot 301 – 1.6 HDi Allure (2012-prezent)

Date tehnice

  • Motor: 1.6 HDi/1.560 cmc
  • Putere maximă: 92 CP/4.000 rpm
  • Cuplu maxim: 230 Nm/1.750 rpm
  • Viteză maximă: 180 km/h
  • Accelerație (0-100 km/h): 11,3 s
  • Consum mediu: 4,3 l/100 km
  • Emisii CO2: 112 g/km
  • Lungime: 4,44 metri
  • Lățime: 1,74 metri
  • Înălțime: 1,46 metri
  • Ampatament: 2,65 metri
  • Vol. Portbagaj: 506 litri
  • Preț de bază: 11.908 euro
  • Preț model testat: 13.708 euro

FOTO: TIBERIU ARSENE.com

Peugeot preia tema de succes lansată de Logan, oferind o maşină de familie mare şi spaţioasă, la bani puţini. Statutul de model dedicat pieţelor emergente nu echivalează, însă, cu scăderea calităţii, low-cost la Peugeot fiind altceva decât la Dacia. Primul test cu versiunea diesel de top, Allure.

Istoric

Pieţele aflate în curs de dezvoltare sunt singurele care mai ascund un potenţial comercial neexplorat. Aici, sedanurile ieftine şi practice sunt la putere, un astfel de automobil fiind, în general, singura maşină a familiei. Oamenii au nevoie de o berlină clasică în trei volume, cu un portbagaj mare, numai bun pentru concedii. Coincidenţă sau nu, acestea sunt şi atributele de bază ale noului Peugeot 301. Produs la Vigo, în Spania, 301 nu mai are nicio legătură cu arhaicul 206 sedan, fiind dezvoltat pornind de la o versiune alungită a platformei 1 a concernului PSA, aceeaşi arhitectură tehnică folosită şi de 208. Garda la sol a fost mărită (139 mm), iar lungimea şi ampatamentul măsoară 4,44 m (Logan 4,28 m, Skoda Rapid 4,48 m), respectiv 2,65 m.

Design

Deşi, în esenţă, este un model dedicat familiştilor cu bugete limitate, 301 nu arată deloc ieftin! În loc de silueta marţială a vechiului 206 în trei volume, în faţa ochilor ni se arată un sedan şic şi atrăgător, cu o siluetă dinamică şi linii simple, dar elegante. Designul este omogen şi bine proporţionat, portbagajul fiind perfect integrat în aspectul general al caroseriei. În stilul consacrat deja de 508 şi 208, grila radiatorului este mai lată şi mai impunătoare, iar celebra siglă felină a devenit independentă şi „tronează” acum deasupra acesteia. Până nu de mult, maşinile low-cost erau practice şi economice, nu şi atractive ca design. Iată că 301 are curajul să inoveze într-o clasă guvernată încă de filozofii de stil învechite. Bravo, Peugeot!

Confort

Ambianţa la bord pune accent pe eleganţă, impresie susţinută de ornamentele piano black de pe consolă sau de pielea de foarte bună calitate ce îmbracă volanul şi schimbătorul de viteze. Oferta de spaţiu ar face să pălească de invidie multe sedanuri din clasa medie. În spate, trei persoane vor putea călători în condiţii excelente, spaţiul pentru cap şi picioare fiind suficient, inclusiv pentru locul central. Scaunele sunt tari, dar suficient de comode, şi oferă un suport lateral şi lombar surprinzător de bun pentru un model low-cost. Şoferul stă foarte jos, în stilul maşinilor germane, plaja largă de reglaje pe înălţime, garantând obţinerea unei poziţii optime la volan.

Finisarea este peste media clasei, deşi unele plastice dure, alese de dragul rezistenţei pe termen lung, ne trimit, invariabil, cu gândul la Dacia. Calitatea acestora este, însă, net superioară, iar precizia asamblării e fără cusur, mai ales dacă ţinem cont de preţurile cu iz de chilipir la care este oferit Peugeot 301.

Funcționalitate

Planşa de bord are un layout simplu şi eficient, iar consola centrală este bine organizată, toate comenzile fiind plasate la îndemână. Din păcate, un sistem multimedia modern cu touchscreen şi navigaţie nu este oferit nici măcar opţional. Singurele elemente cu conotaţii high-tech sunt afişajul digital al climatizării electronice şi display-ul monocrom al sistemului audio cu mp3 player, conexiune bluetooth şi USB. 301 mizează totul pe cartea simplităţii, operaţiuni uzuale precum conectarea unui smartphone sau citirea fişierlor audio de pe un stick/iPod fiind neaşteptat de intuitive, chiar şi în lipsa unui instructaj prealabil.

Există, însă, şi câteva detalii ce trădează preţul scăzut al maşinii. Cele mai bune exemple sunt coloana de direcţie reglabilă doar pe înălţime, tetierele fixe din spate şi comenzile geamurilor electrice, grupate exact ca la Logan, la baza consolei centrale.

Fără să fie noua referinţă a segmentului, portbagajul este uriaş şi dispune de un volum generos de 506 litri (510 litri, Logan), care poate fi extins până la 1.352 litri prin rabatarea completă a spătarului banchetei, fracţionabil 1/3-2/3 de la al doilea nivel de echipare, Active.

Performanțe

Rafinat şi silenţios, dieselul HDi de 1,6 litri şi 92 CP este alegerea ideală în ceea ce priveşte versatilitatea în traficul de zi cu zi. Dacă pe hârtie, acceleraţia de la 0 la 100 km/h în 11,3 secunde şi viteza maximă de 180 km/h nu lasă să se întrevadă un potenţial prea ridicat de performanţă, în practică, cuplul generos de 230 Nm, disponibil de la 1.750 rpm, asigură prestaţii dinamice onorabile şi reprize suficient de rapide, indiferent dacă ne referim la abordarea traseelor urbane sau a celor extraurbane.

În plus, consumul mediu oficial de 4,3 l/100 km este imposibil de egalat de variantele pe benzină. După câteva sute de kilometri parcurşi în ritm alert pe ruta Bucureşti-Râşnov şi retur, inclusiv pe drumurile puternic virajate din apropiere de Poiana Braşov, am reuşit să obţinem o medie de 5,1 litri. Excelent pentru un sedan mare şi încăpător, dedicat familiilor numeroase! Cu siguranţă, un tempo ceva mai moderat ar putea aduce consumul şi mai aproape de cifrele anunţate de Peugeot.

Cutia manuală cu cinci trepte este singura opţiune disponibilă, o transmisie automată fiind oferită doar în compania motorizării de 1,6 litri pe benzină. Timoneria este precisă, dar lipsa celei de-a şasea trepte penalizează consumul la viteze de croazieră.

Manevrabilitate

Din punct de vedere dinamic, 301 oferă o ţinută de drum perfect adaptată unei berline de familie, fără niciun fel de concesii la capitolul confort. Stabilitatea este exemplară, la limită, ESP-ul standard reuşind să ţină în frâu tendinţa normală de subvirare a maşinii. Direcţia este uşor de manevrat în oraş, însă asistarea sa electrică uşor exagerată nu va fi pe placul şoferilor mai dinamici. Deşi setată destul de ferm, suspensia nu transmite în interior prea multe zgomote sau trepidaţii. Trenul de rulare este suficient de suplu pentru a trece cu seninătate peste denivelările ample şi suprafeţele cariate specifice infrastructurii precare din ţările aflate în curs de dezvoltare, robusteţea lui 301 fiind garantată de cei peste 4.000.000 de kilometri de testare, parcurşi în diverse condiţii vitrege de pe întregul mapamond. Antifonarea este, în general, bună, iar zgomotul la rulare creşte în intensitate doar la viteze ridicate, de peste 120 km/h.

Siguranță/Tehnologii

Echiparea de siguranţă a noului Peugeot 301 nu trădează preţul redus al maşinii. Pachetul de dotări standard include, conform standardelor clasei, ABS, AFU, ESP şi patru airbaguri, două frontale şi două laterale. Pilotul automat şi limitatorul de viteză sunt oferite contra cost. Modelul nu a fost încă testat de EuroNCAP, însă francezii se aşteaptă la un rezultat onorabil, de cel puţin 4 stele. 301 nu aduce niciun fel de surprize în materie de tehnologie. Gagdeturile scumpe şi sistemele de asistenţă de ultimă generaţie rămân apanajul modelelor mai scumpe din clasele superioare, tribut plătit filozofiei de eficientizare a costurilor şi atingerii unui raport ideal preţ/spaţiu.

Costuri/Concurență

Peugeot 301 1.6 HDi 92 are un preţ de pornire de 11.908 euro cu toate taxele incluse, cotaţie ce include un discount în valoare de 992 euro. În echiparea de vârf, Allure, 301 costă 13.708 euro cu TVA. Preţul competitiv plasează, practic, sedanul francez la graniţa dintre clasa mică şi cea compactă, un 208 echipat similar fiind mai scump cu cel puţin 2.700 de euro. Pentru aceşti bani clienţii primesc o colecţie bogată de echipamente precum aerul condiţionat electronic, geamurile electrice faţă/spate, jantele de 15 inci din aliaj, cotiera centrală faţă, proiectoarele de ceaţă, închiderea centralizată cu telecomandă, computerul de bord şi scaunul şoferului/volanul reglabile pe înălţime. Absenţe notabile sunt airbagurile cortină şi sistemul de navigaţie, dotări ce nu pot fi comandate nici măcar contra cost. Opţional, sunt disponibile scaune faţă/parbriz încălzite (258 euro), senzori de parcare spate (210 euro), jante din aliaj de 16 inci (306 euro) sau cruise control (210 euro). Vopseaua metalizată costă 306 euro cu TVA.

Rivalul direct, Dacia Logan 1.5 dCi/90 CP este mai ieftin cu circa 2.200 de euro (geamurile electrice spate şi jantele din aliaj costă 350 euro). Preţul versiunii de top Laureate pleacă de la 11.200 de euro şi poate ajunge la maximum 12.350 de euro, cu toate echipamentele opţionale incluse. Diferenţa de preţ este, însă, parţial justificată, 301 având de partea sa avantajele aduse de imaginea, finisarea şi designul net superioare. În plus, versiunea entry-level, Access, reduce ecartul faţă de Logan la doar 700 de euro (1.200 de euro, dacă luăm în considerare aerul condiţionat opţional, în valoare de 500 de euro).

Un alt concurent de temut este Skoda Rapid. Pentru o versiune echivalentă (Business 1.6 TDI) cu Peugeot-ul testat de noi, nota de plată ajunge la 17.942 euro, cu peste 4.000 de euro mai mult decât preţul plătit pentru un 301 Allure. Skoda vine, însă, cu un motor mai puternic, 1.6 TDI/105 CP, jante din aliaj de 16 inci, airbaguri cortină, volan reglabil pe adâncime, trei tetiere posterioare şi discuri frână pe spate.

Alte costuri sunt impozitul, 59 de lei (fără majorări), 390 lei RCA şi timbrul de mediu, 79 euro. Garanţia oferită de Peugeot este de doi ani, fără limită de kilometri. Aceasta poate fi, însă, extinsă contra cost la 5 ani, în limita a 100.000 km (292 euro) sau 150.000 km (460 euro).

Concluzii

Peugeot 301 reinterpretează cu succes tema maşinii low-cost de familie consacrată de Logan. Însă, deşi reţeta e aceeaşi, condimentele fac diferenţa! Berlina franceză propune o notă aparte de rafinament, designul şi finisarea mult mai elaborate fiind peste ceea ce oferă în prezent Dacia. Marile sale atuuri sunt preţurile competitive, justificate de calitatea asamblării, motorul economic şi interiorul extrem de spaţios.

+Argumente PRO

  • Confortul excelent al suspensiei
  • Spaţiul interior demn de clasa medie
  • Motorul rafinat şi economic

–Argumente CONTRA

  • Absenţa unei transmisii cu 6 trepte
  • Mici carenţe de finisare şi ergonomie
  • Diferenţa de preţ faţă de Logan