Categorii
Analize Piata Auto

Piața internă de mașini second-hand a scăzut cu 40% față de anul trecut

Analiza datelor statistice MAI, privind înmatriculările de autoturisme, realizată de Autobis pentru primele 6 luni ale anului arată că piața auto second-hand a fost afectată la fel de mult precum cea de mașini noi, cu efecte economice ușor de măsurat. Una dintre concluziile studiului Autobis făcut pe aceste date confirmă faptul că măsurile guvernului de stimulare a vânzărilor de automobile noi (timrbul de mediu și Rabla) au condus la efecte contrare.

După 6 luni și aproape tot atâtea de aplicare a timbrului de mediu, plus o lună de aplicare a noului Program Rabla, piața auto a scăzut dramatic, într-un an în care prognozele inițiale erau optimiste, jucătorii din piață sperând măcar la o stagnare a vânzărilor.

În ciuda concluziilor unor articole, analize și comentarii mai puțin aprofundate asupra cifrelor statistice ale MAI (DRPCIV), apărute în ultima perioadă, ambele segmente ale pieței auto (mașini noi și mașini second-hand), la fel de importante în opinia noastră, au scăzut în comparație cu anul trecut și mai ales, în comparație cu anii de boom economic.

Piața totală de automobile second-hand, extrem de importantă pentru fluxul complet al pieței, inclusiv pentru crearea de oportunități pentru piața de mașini noi, prin ciclul de vînzare – revânzare (de exemplu: o companie nu-și va reînnoi flota decât atunci când va reuși să vândă flota veche în condiții legale și comerciale corecte) a coborât la un nivel mediu lunar de circa 33.000 de unități, cel mai scăzut nivel de la intrarea României în UE. Efectele acestei scăderi sunt dezastruoase atât pentru industriile conexe (service, carburanți, uleiuri, piese auto, asigurări etc.), cât și pentru încasările bugetare (taxe de înmatriculare, impozite, taxe de drum, TVA), scăderea medie fiind de 25% în comparație cu anul 2012. Chiar dacă în ultimii 5 – 6 ani au existat fluctuații între importuri și reînmatriculări, în funcție de modificările legislative, totalul pieței de autoturisme rulate s-a menținut, până anul trecut, la un nivel de peste 40.000 de unități lunar. Odată cu introducerea timbrului de mediu, aceasta a scăzut de la 54.000 mașini în decembrie anul trecut, la 32.000 de mașini în ianuarie 2013, iar nivelul s-a menținut scăzut pe parcursul ultimelor luni. Practic, cea care a suferit cel mai mult a fost piața internă de mașini rulate, politica de taxe (timbrul de mediu) împingând cumpărătorii către importuri. Scăderea netă a pieței de autoturisme rulate la 6 luni a fost de 36.835 autoturisme, adică tot atâtea mașini care nu au mai generat venituri în economie. Scăderea procentuală a volumului în primele 6 luni a fost de 15,5%, această valoare fiind dată, de fapt, de blocarea pieței interne de mașini rulate. Reînmatriculările (vânzările de mașini rulate pe piața internă) au fost cu 40% mai puține în primul semestru din 2013, față de perioada similară din 2012. Cauza principală este introducerea taxei de timbru și pentru aceste mașini, în unele cazuri valoarea acestei taxe fiind aberantă. 

Segmentul de autoturisme rulate importate a avut o creștere relativ mică, de 16%, față de 2012, pe fondul modificării politicii de taxe, respectiv odată cu diminuarea serioasă, din luna martie, a cuantumului taxei de înmatriculare (timbrul de mediu) pentru mai multe categorii de mașini (non-Euro, Euro1 și Euro2). Cu toate acestea, nivelul importurilor de autoturisme second-hand este departe de nivelurile înregistrate în anii de vârf, 2008 – 2010, când au fost înmatriculate și peste 50.000 de mașini rulate din import într-o singură lună.