Categorii
Test Drive

Renault Zoe – Intens 88 CP (2013 – prezent)

Date tehnice

  • Motor/Transmisie: Electric sincron/AT
  • Putere maximă: 88 CP
  • Cuplu maxim: 220 Nm/250-2.500 rpm
  • Viteză maximă: 135 km/h
  • Accelerație (0-100 km/h): 13,5 s
  • Consum mediu: 0 l/100 km
  • Emisii CO2: 0 g/km
  • Lungime: 4,084 metri
  • Lățime: 1,73 metri
  • Înălțime: 1,56 metri
  • Ampatament: 2,58 metri
  • Vol. Portbagaj: 338-1.225 litri
  • Preț de bază: 20.700 (18.000) euro
  • Preț model testat: 22.500 euro

Micul Zoe este cel mai nou şi, totodată, cel mai important model cu emisii zero creat de Renault, pionierul maşinilor electrice accesibile. Citadina din Hexagon împachetează dragostea pentru natură într-o caroserie practică, absolut convenţională, de clasă mică, marele său atu fiind preţul, la fel de convenţional, apropiat de ceea ce asociam până nu demult exclusiv cu versiunile diesel de top ale concurenţilor săi clasici.

Istoric

Intuind potenţialul maşinilor electrice, Renault a fost unul dintre primii constructori care au luat cu adevărat în serios angajamentul de a aduce pe stradă tehnologiile revoluţionare ţinute doar în vitrinele marilor saloane auto ale lumii. Primul pas a fost crearea gamei de modele exclusiv electrice Z.E. (Zero Emission), familie ce s-a îmbogăţit treptat cu versiuni dintre cele mai diverse: un sedan derivat din Fluence, o utilitară bazată pe Kangoo şi simpaticul cvadriciclu Twizy, cel mai ieftin vehicul cu emisii zero disponibil în prezent. Niciunul nu a reuşit, însă, să devină un bestseller, mai ales în Europa de Vest, acolo unde clientela conservatoare preferă încă maşinile convenţionale. Cheia succesului este Zoe, primul model electric creat special pentru mase.

Design

Ceea ce i-a lipsit gamei Z.E. pentru a străluci la adevărata ei valoare era o maşină cu „lipici” la public. Fluence Z.E. şi Kangoo Z.E. sunt simple metode neconvenţionale de locomoţie. Atât şi nimic mai mult. Fără emoţie, fără putere de seducţie. Din fericire, Zoe este diferit! Da, el este futurist şi îndrăzneţ, da, el ascunde sub caroseria sa aerodinamică şi neobişnuit de atrăgătoare un sistem de propulsie revoluţionar, însă, în adâncul sufletului, Zoe este, de fapt, un hatchback clasic, practic şi încăpător, de clasă mică, un model convenţional la exterior şi complet atipic în „interior”. Mezinul liniei Z.E. a fost creat pornind de la o versiune puternic modificată a platformei lui Clio. Ecartamentul a fost mărit cu 16 mm, rigiditatea torsională a crescut cu 35%, iar suspensia faţă a fost preluată de la Megane.

Confort

La interior, designerii francezi au ales să împacheteze colecţia impresionantă de tehnologii SF într-un ambalaj clasic, dar extrem de primitor, uşor de asimilat inclusiv de cei mai conservatori din fire. Poziţia la volan uşor elevată aminteşte de Clio, fratele convenţional al lui Zoe şi donatorul majorităţii componentelor vizibile în habitaclu. Calitatea asamblării este bună, iar contrastul inspirat dintre nuanţele diverselor elemente de finisare înveseleşte atmosfera, ornamentele lucioase de culoare albă, caracteristice nivelului de echipare Zen, fiind de mare efect. Tot nivelul de top dispune şi de câteva dotări inedite: ionizator de aer, un dispersor de parfum şi o tapiţerie tratată cu teflon, impermeabilă şi rezistentă la murdărire. Luneta generoasă şi montanţii bine configuraţi surprind în mod plăcut, vizibilitatea excelentă, în toate direcţiile, fiind peste ceea ce oferă multe modele obişnuite de clasă mică.

O altă surpriză este oferta generoasă de spaţiu. Şoferul şi pasagerul din dreapta se bucură de foarte mult loc, iar bancheta din spate poate acomoda fără probleme doi adulţi, chiar dacă libertatea de mişcare la nivelul capului nu o egalează pe cea de la nivelul genunchilor. Scaunele cu tetiere fixe sunt confortabile şi oferă o susţinere laterală peste medie. Totuşi, am fost uşor dezamăgiţi de lipsa reglării pe înălţime a scaunului şoferului şi de oglinda de make-up fără iluminare, detaliu aparent minor, important însă având în vedere că Zoe, ca orice citadină, este o maşină dedicată în primul rând doamnelor şi domnişoarelor.

Funcționalitate

Planşa de bord mizează pe un layout simplu, cu accente high-tech. Acolo unde în mod normal am regăsi instrumentele obişnuite de bord, se află un display digital de dimensiuni apreciabile, uşor de citit şi urmărit. Singurele comenzi clasice prezente pe consola centrală sunt cele dedicate sistemului de climatizare automată, oferită ca dotare de serie. Simple şi intuitive, acestea sunt identice cu cele folosite de Clio şi Captur. Tot de la Clio a fost preluată şi ideea concentrării funcţiilor principale ale maşinii şi ale sistemului audio în zona superioară a consolei, direct în câmpul vizual al şoferului, acolo unde stă la loc de cinste „tableta” R-Link – standard pe toate versiunile, un fel de iPad uriaş cu touchscreen de 7 inci, care controlează muzica, telefonul şi navigaţia. Pe lângă conexiunile clasice bluetooth şi USB, R-Link aduce, în premieră, acces la internet 3G, dar şi la o colecţie de aplicaţii utile sau, dimpotrivă, amuzante, găzduite de un AppStore creat chiar de Renault. Acesta reuneşte, în prezent, aproximativ 50 de aplicaţii, create inclusiv de provideri externi şi aprobate, în prealabil, de o echipă dedicată de specialişti. În plus, homescreen-ul centralei R-Link beneficiază de trei widget-uri personalizabile, grupate în stânga hărţii de navigaţie.

Ideea de maşină croită pe gustul maselor este susţinută şi de portbagajul neaşteptat de încăpător. Bateriile Li-Ion de ultimă generaţie, ascunse complet sub podea, nu răpesc nici măcar un centimetru din spaţiul de încărcare, micul Zoe punând astfel la dispoziţia proprietarilor săi un volum respectabil cuprins între 338 şi 1.225 de litri, adică mai mult decât Clio. Am remarcat, însă, şi o mică scăpare ergonomică: rabatarea banchetei presupune acţionarea a două butoane diferite, situate la extremităţile spătarului unitar, indivizibil în format 60/40 nici măcar opţional.

Performanțe

Motorul electric de tip sincron dezvoltă 88 CP, suficient pentru o viteză de top de 135 km/h. Transmisia nu are trepte propriu-zise de viteză, dar imită comportamentul unei cutii automate şi oferă modurile clasice de funcţionare – Park, Reverse, Drive şi Neutral. Dacă puterea maximă nu are darul de a impresiona, cuplul de 222 Nm poate stârni individia multor posesori de hot-hatch-uri. Ceea ce nu bănuiesc ei, însă, este că întreg bagajul de resurse al micului Zoe va fi livrat instantaneu, încă de la plecarea de pe loc. Senzaţia nu poate fi comparată decât cu demarajul uşor brutal al unui troleibuz… de buzunar. Puterea şi cuplul sunt livrate liniar, astfel, încât micul Zoe pare să plutească pe creasta unui val de forţă, inspirat parcă de serenitatea unui surfer dibace.

Dar, să nu ne îmbătăm cu apă rece. Chiar dacă, pentru cei care conduc în premieră o maşină electrică, Zoe pare nefiresc de rapid, în comparaţie cu Nissan Leaf sau chiar Fluence Z.E., echipate cu motoare mai potente, Zoe nu accelerează cu la fel de mult aplomb, pragul de 100 km/h fiind atins în 13,5 secunde, faţă de doar 9 secunde în cazul fratelui nipon de concern. Fluence este chiar mai impresionant, botul său ridicându-se spectaculos la o apăsare mai hotărâtă a pedalei de acceleraţie, exact ca la un pachebot dornic să înfrunte cu orice preţ oceanul învolburat. Zoe este, parcă, special setat pentru a fi mai docil, mai apropiat de senzaţiile pe care le oferă, în mod normal, o maşină cu motor termic. Ceea ce nu este neapărat un lucru rău. Dimpotrivă! Totul face parte din filozofia care stă în spatele întregului concept Zoe, francezii insistând să promoveze latura sa „domestică”, aceea de maşină electrică dedicată oamenilor simpli.

Autonomia oficială este de 210 kilometri, un record absolut pentru modelele testate conform ciclului NEDC. În practică, autonomia nu va depăşi, de fapt, 150 de kilometri, iar în anumite condiţii – climă severă (frig), stil sportiv de sofat, teren accidentat etc., Renault admite că aceasta poate chiar să scadă până la aproximativ 100 de kilometri. Butonul Eco modifică parametrii de funcţionare a maşinii astfel încât autonomia poate creşte cu 10%-20%.

Diferenţa dintre estimările oficiale şi cifrele reale nu este mare. Noi am plecat în test cu o autonomie de 123 de kilometri, iar după un traseu mixt -urban/extraurban, de aproximativ 70 de kilometri, aceasta ajunsese la 66 de kilometri, valoare excelentă având în vedere performanţele mult mai slabe înregistrate de majoritatea rivalilor lui Zoe, în viaţa de zi cu zi. Iată că recuperarea energiei la frânare chiar funcţionează! Micul Renault poate, deci, îndeplini fără emoţii rolul de maşină de oraş, folosită pe distanţe scurte şi medii, mai ales că majoritatea studiilor de profil arată că, în general, traseele conducătorilor auto din Europa nu depăşesc 60-80 de kilometri pe zi.

Manevrabilitate

Când spune „acasă”, Zoe nu se gândeşte la drumurile virajate de munte şi nici la autostrăzile idilice, fără limită de viteză, din Germania. Citadină prin definiţie, juniorul gamei Z.E. se simte în largul lui, în primul rând, în aglomeraţia sufocantă a marilor metropole, la ore de vârf, atunci când până şi cei mai experimentaţi orăşeni get-beget tind să cedeze nervos.

Direcţia asistată electric este plăcut dozată şi uşor de acţionat, ceea ce îi lipseşte cu adevărat fiind feeling-ul pe care ţi l-ai putea dori de la o maşină agilă ca Zoe. Rafinamentul este, însă, de top. Habitaclul bine insonorizat estompează eficient zgomotele la rulare, inclusiv cele aerodinamice, iar bâzâitul fad al motoraşului electric trece aproape neobservat, mai ales la viteze reduse sau în regim de croazieră, şi atrage atenţia doar în cazul acceleraţiilor viguroase. Renault se laudă chiar că Zoe este de 2 sau chiar 3 ori mai silenţios decât un model cu motor obişnuit. Funcţia ZE Voice alertează pietonii până la viteze de maximum 30 km/h, fiind oferite trei sunete diferite, procesate artificial.

Ţinuta de drum nu iese din tiparele clasei mici, Zoe fiind o maşină docilă şi sigură, uşor de manevrat, inclusiv la limită, atunci când ESP-ul elimină prompt orice tendinţă subviratoare. Un rol important îl au bateriile situate foarte jos, sub podea, chiar în centrul şasiului, caracteristică inedită ce coboară cu 35 mm faţă de Clio centrul de greutate al maşinii şi contribuie la echilibrarea optimă a maselor 51%/49%, faţă/spate. În plus, greutatea suplimentară a bateriilor (290 de kilograme) amplifică senzaţia de stabilitate şi soliditate a maşinii. Suspensiile orientate spre confort nu favorizează dinamica, dar maschează, în general, cu succes iregularităţile căii de rulare. Ampatamentul scurt al maşinii le poate pune, totuşi, în dificultate la trecerea peste denivelările scurte, de genul şinelor de tren sau tramvai, slăbiciune tipică, de altfel, majorităţii citadinelor de pe piaţă.

Siguranță/Tehnologii

Potrivit EuroNCAP, Zoe oferă o siguranţă de cinci stele, indiferent de capitolul testat. EuroNCAP a apreciat colecţia completă de sisteme de asistenţă, categorie la care Zoe a primit un punctaj de 85%, o menţiune specială primind funcţia de indicare a limitelor de viteză. Citadina franceză s-a descurcat la fel de bine şi la capitolele Siguranţa Adulţilor (89%) şi cea a Copiilor (80%). Pietonii sunt şi ei bine protejaţi în cazul unui impact cu cel mai mic model electric de la Renault (66%). Şase airbaguri, limitatorul de viteză, pilotul automat, ABS şi ESP sunt principalele echipamente de siguranţă incluse în pachetul de bază.

Costuri/Concurență

Renault România nu a anunţat încă oficial preţurile lui Zoe, aşteptat în showroom-uri în toamna acestui an. În Franţa, cel mai ieftin Zoe costă 20.700 de euro, ceea ce înseamnă că la noi, pur orientativ, Zoe ar putea avea un preţ de pornire de circa 18.000 de euro, după deducerea ecotichetului de 12.000 de lei oferit de Guvern. În aceste condiţii, Renault Zoe va fi, fără îndoială, cea mai ieftină cale de acces spre nişa extrem de rarefiată a maşinilor electrice care pot acomoda mai mult de doi pasageri. Clienţii micului Renault vor economisi zeci de mii de euro în raport cu cotaţiile curente ale modelelor mai mult sau mai puţin echivalente. Mitsubishi i-Miev este mai scump cu aproximativ 15.000 de euro, iar faţă de Toyota Prius Plug-in-Hybrid, Zoe oferă un avantaj spectaculos de peste 20.000 de euro.

Marea diferenţă este că atunci când cumperi un i-Miev sau Prius Plug-in, primeşti întreaga maşină, în timp ce Zoe este, practic, livrat fără baterii. Acestea trebuie închiriate de la Renault, contra sumei lunare de 79 de euro, pe o perioadă de minimum trei ani, în limita a 12.500 kilometri pe an. Avantajul este că bateriile pot fi schimbate oricând şi ori de câte ori doresc proprietarii, având, astfel, mereu la dispoziţie un set proaspăt de acumulatori, şi eliminând, efectiv, riscul uzurii premature.

Un alt detaliu de care trebuie să ţinem cont este că bateriile Li-Ion de 22 kWh nu pot fi încărcate de la prizele obişnuite decât după instalarea unui wall-box, dispozitiv ce costă 490 de euro, în Franţa. Serviciile de întreţinere şi instalare mai scot din buzunarul clienţilor aproximativ 370 de euro, costuri ce depind foarte mult de distanţa până la contorul principal la care se racordează priza nouă. În România, la bloc, încărcarea completă poate dura între 6 şi 9 ore, în cazul folosirii unei borne de 3 kWh şi a unei prize monofazică de 16A sau 4 ore, dacă priza suportă încărcătoarele de 7 kWh. Termenul minim cuprins între 30 şi 60 de minute este valabil doar atunci când se apelează la prize trifazice şi încărcătoare puternice de 22 sau 43 kWh, imposibil de instalat acasă. Pentru a preveni furtul, chargerul „Chameleon”, care se adaptează automat la sursa de curent, nu poate fi decuplat decât după plata contavalorii energiei la automatul de încărcare sau prin apăsarea unuia dintre cele două butoane dedicate (unul pe cardul de acces, celălalt în interior). Portul de încărcare al maşinii este ascuns în spatele siglei din faţă.

Un „plin” de energie costă aproximativ 2 euro, deci fiecare kilometru parcurs v-ar scoate din buzunar doar 1,3 cenţi, în condiţiile unei autonomii medii de 150 de kilometri.

Reviziile se fac la intervale de 12 luni sau 30.000 de kilometri. Costurile de întreţinere estimate de Renault sunt mai mici cu 20-30% decât cele prevăzute în cazul unui model echivalent pe benzină. Motorul electric este garantat timp de 5 ani sau 100.000 de kilometri, iar bateriile nu intră niciodată în posesia proprietarului, din acest motiv beneficiind de garanţie pe viaţă.

Concluzii

Uitaţi tot ceea ce ştiaţi despre maşinile electrice! Adio preţuri prohibitive, adio confort de tip economy class! Renault Zoe este o maşină practică, agilă şi încăpătoare, o citadină veritabilă care democratizează soluţiile alternative de propulsie, putând satisface fără probleme nevoile cotidiene ale unui oraşean get-beget şi, de ce nu, chiar exigenţele unei familii tinere, îndrăgostită de sesiunile prelungite de shopping. În Europa de Vest, marele atu este preţul – rămâne de văzut cât va costa, de fapt, Zoe în România, suficient de redus pentru a pune Zoe pe harta cumpărătorilor obişnuiţi, aflaţi în căutarea unui mijloc economic, dar extravagant de locomoţie. Totuşi, autonomia limitată, chiria lunară a bateriilor şi, mai ales, lipsa unei infrastructuri adecvate pe plan local sunt dezavantaje care mai pot înclina încă balanţa în favoarea unui model diesel convenţional, propus la preţuri similare.

+Argumente PRO

  • Preţ (estimativ) accesibil
  • Spaţiu interior generos
  • Ţinută de drum sigură

–Argumente CONTRA

  • Suspensii uşor zgomotoase
  • Direcţie fadă, lipsită de feeling
  • Anumite costuri conexe