Rombat Bistriţa, cel mai mare producător român de acumulatori auto şi unul dintre ultimii producători locali independenţi din industria automotive din România, a fost preluat de către grupul industrial Metair International Holding Cooperatief. Potrivit consultanţilor implicaţi în tranzacţie, PwC România şi casa de avocatură D&B David şi Baias, valoarea se ridică la aproape 43 de milioane de euro.

Cea mai mare parte a companiei, circa 60% din acţiuni, era deţinută de asociaţia salarială, restul fiind divizată între investitori privaţi, printre care Dorel Goia, cu aproape 19% din participaţii.

„Rombat este unul dintre cei mai mari producători de baterii auto din Europa Centrală şi de Est, cu o cotă de piaţă semnificativă atât în România, cât şi la export, şi are perspective excelente de dezvoltare, în linie cu evoluţia generală a sectorului auto din România, care a crescut constant în ultimii ani pe fondul sporirii exporturilor”, a declarat Sorin David, de la D&B David şi Baias.

Valoarea tranzacţiei este una dintre cele mai mari consemnate în ultimii ani, depăşind valorile de privatizare a unor fabrici precum Rulmentul Bârlad, iar explicaţia este adusă chiar de rezultatele şi investiţiile realizate de companie în ultimii ani.

Rombat a înregistrat constant creşteri ale afacerilor, chiar şi în perioada de declin a pieţei auto, ajungând la vânzări de aproape 75 de milioane de euro în 2011 ( plus 12% faţă de 2010) iar pentru 2012 se aşteaptă la un rulaj de 83 de milioane de euro. Anual Rombat a raporta profituri de milioane de euro iar producţia a fost mărită constant, ajungând în 2011 la 2,6 milioane de baterii.

În ultimii 5-6 ani compania a derulat investiţii de milioane de euro în creşterea şi modernizarea capacităţilor de producţie a fabricii din Bistriţa dar şi în centrul de reciclare a bateriilor din Copşa Mică.

Pregătirile pentru această tranzacţie par a fi început încă de la jumătatea anului trecut, când Rombat s-a divizat în m ai multe firme, fiecare cu obiectul său de activitate: producţie de componente auto, vânzarea de automobile, construcţii, comerţ sau agricultură.

În urma tranzacţiei Metair a preluat cel mai mare producător de acumulatori auto din regiune, care are deja angajate contracte de furnizare ferme cu giganţi ai industriei auto. Pe lângă faptul că Rombat este furnizorul principal al Automobile Dacia, exportă la nivel regional pentru Renault, pentru fabrica PSA Peugeot din Slovacia, la fabricile Renault-Nissan din Rusia, iar din acest an posibil şi pentru grupul VW.

Mai mult, pentru a-şi extinde portofoliul, Rombat s-a angajat anul trecut la investiţii de 16 milioane de euro pentru o linie de producţie de acumulatoare destinate automobilelor hibrid. Pentru început aceşti acumulatori auto vor fi instalaţi, ca primă echipare, pe automobile cu sisteme Start/Stop.

Cea mai mare parte a producţiei este exportată pe piaţa europeană pentru înlocuire, în timp ce comenzile pentru piaţa locală aftermarket şi pentru echiparea originală sunt în proporţii egale, de câte 20%.

Reprezentanţii companiei nu au anunţat dacă tranzacţia cuprinde şi celelalte afaceri ale grupului Rombat sau doar fabrica de acumulatori auto şi reţeaua de distribuţie de la nivel naţional. Anul trecut Rombat a anunţat şi demararea investiţiilor în industria hidroenergetică, urmând să construiască mai multe microhidrocentrale la nivel naţional.