Categorii
Industrie Modele Noi

Stefan Henrich, Hyundai: „Secretul nostru este viteza”

Brandul Hyundai este unul dintre învingătorii crizei de pe piața europeană. În 2011, pe o piață care a scăzut cu 1,4%, coreenii au crescut cu 11,5%. Conform purtătorului de cuvânt al Hyundai Motor Europe , secretul succesului acestei mărci este viteza.

Hyundai a comercializat anul trecut în Europa aproape 400.000 de autoturisme. Mai exact, 398.129. Creșterea cu 11,5% față de 2010 a însemnat și o majorare a cotei de piață de la 2,6% la 2,9%. Și nu este doat un foc de paie. În 2010, creșterea față de 2009 a fost de 4,7%, iar cu un an înainte de peste 26%. Asta în timp ce majoritatea mărcilor de volum înregistrau recul după recul. De altfel, acesta este și motivul pentru care cota de piață a celor de la Hyundai a avansat de la 1,8% în 2008, la 2,9% în 2011.

În tot acest timp noile modele, dedicate pieței europene, au venit în valuri, de fiecare dată mai atractive din punct de vedere al designului, mai fiabile și mai eficiente. Ideea preconcepută a europenilor conform căreia mașinile coreene nu sunt de încredere a început să pălească. Mai ales după ce coreenii și-au instalat un important cap de pod în Europa construind un centru de cercetare și inginerie și, mai apoi, o uzină, în inima bătrânului continent.

Într-o discuție purtată cu ocazia testului internațional al modelului i30, purtătorul de cuvânt al Hyundai Motor Europe  ne-a dezvăluit câteva dintre secretele impresionantului avânt luat de marca din Coreea. „Nu există o rețetă pentru industria auto. Nu e ca în cazul Coca Cola. Ideea e că evoluția noastră se bazează pe viteză. Ne mișcăm mult mai repede decât alte companii”, a început Stefan Henrich.

Teama de risc înseamnă oportunități pierdute

„Nouă nu ne este teamă niciodată să riscăm. Dacă evaluăm un proiect și decidem că poate fi o oportunitate mergem mai departe. Câteodată dăm greș, dar asta nu ne oprește. Să îți dau un exemplu: când au fost puse în scenă programele de casare din țările europene, majoritatea producătorilor au început să caute soluții pentru a profita de asta. Noi ne-am mișcat mai repede. Am pus toate uzinele la capacitate maximă și am trimis tot ce se putea trimite către piețele cu astfel de programe. Era un risc major. Dacă nu reușeam să vindem puteam rămâne pe stoc cu o mulțime de mașini care generau cheltuieli enorme. Dar a fost bine. Am câștigat cel mai mult în timpul recesiunii din Europa. În concluzie, dacă ai mașinile potrivite, la locul potrivit și în momentul oportun, nu poți pierde. Când segmentele A, B și C ale pieței europene au explodat noi am avut exact mașinile pe care clienții le căutau”, a menționat Henrich.

Oficialul Hyundai Motor Europe a ținut să adauge și că riscul calculat este cel mai indicat în asemenea momente „e adevărat că viteza presupune riscuri. Dacă o companie crește prea repede și nu reușește să aducă partea de organizare în pas cu această creștere poate fi periculos. Tocmai de aceea, pe anumite piețe am început să frânăm puțin lucrurile. Ați văzut ce s-a întâmplat cu unul dintre marii producători japonezi. A pierdut controlul. Toți cei din piață au învățat ceva din experiența aceea”.

Piața europeană este diferită

Piața europeană nu seamănă cu altele, este opinia șefului de comunicare de la Hyundai. și, tocmai de aceea, compania a decis să construiască un centru de cercetare și o uzină în Uniunea Europeană. Hyundai Motor Europe  coordonează 28 de piețe cu taxe diferite, legislație diferită, etc. „E o piață complexă și e greu să găsești întotdeauna soluția optimă. Faptul că avem mașini dedicate unei anumite regiuni ne ajută enorm. Sonata din SUA și i40-ul din Europa sunt exemple clare. Elantra, de asemenea. Modelul merge foarte bine în Europa de Centrală și de Est dar nu și în partea Occidentală. Sedanurile de segment C nu merg în Marea Britanie, Italia sau Germania”, explică Stefan Henrich.

Costuri ținute sub control

Unul dintre principalele argumente cu care Hyundai a cucerit clienți proveniți de la mărci europene de prestigiu este raportul calitate-preț greu de egalat. „Succesul se datorează și infrastructurii mondiale pusă la punct de noi. Circa 65% dintre mașinile noastre sunt produse în afara Coreei și sunt dedicate anumitor piețe. În Rusia producem pentru piața de acolo, din India exportăm și pentru Europa, i10 și i20, de la Nosovice, din Cehia, alimentăm tot piața europeană cu ix20, i30 sai ix35. Același ix35 se vinde și în SUA sub numele Tucson. Prin urmare, producem platforme pe care, apoi, le individualizăm pentru fiecare piață,” dezvăluie oficialul, care a ținut să dezvolte și tema costurilor. „Nu mai suntem o marcă ieftină, e adevărat. Ca să avem o balanță bună și să ținem costurile sub control nu asamblăm, de exemplu, mașini de mici dimensiuni în Europa sau în America. Centrul nostru pentru acest tip de mașini este India. Mai este și Turcia. Prin urmare, nu producem mașini ieftine în țări scumpe. Asta e foarte important pentru că, la final, totul se reduce la afacere, la bani. Chiar dacă ai cel mai bun produs, cel mai exclusivist, dacă ai costuri mari, nu reziști. Întrebarea care se pune acum este dacă peștii mari îi vor închiți pe cei mici sau cei mai rapizi pe cei lenți. Noi ne bazăm pe viteză și pe ținerea sub control a prețurilor”, a încheiat Stefan Henrich.