Date tehnice

  • Motor: 1.2 litri VTi
  • Putere maximă: 72 CP/5.500 rpm
  • Cuplu maxim: 110 Nm/3000 rpm
  • Viteză maximă: 160 km/h
  • Accelerație (0-100 km/h): 14,2 s
  • Consum mediu: 5,3 l/100 km
  • Emisii CO2: 124 g/km
  • Lungime: 4,43 metri
  • Lățime: 1,70 metri
  • Înălțime: 1,47 metri
  • Ampatament: 2,65 metri
  • Vol. Portbagaj: 506 litri
  • Preț de bază: 10.900 euro
  • Preț model testat: 11.900 euro

Citroen C-Elysee este un sedanul cu care marca franceză face un pas important într-un segment care nu îi este extreme de familiar: cel mai mașinilor de buget. Deși nu intră în zona de preț a Dacia Logan, intră peste Skoda Octavia ceea ce este aproape același lucru.

Istoric

C-Elysee este cel mai nou model produs de Citroen, dar are, totuși, în spate, un mic istoric. Elysee a fost un sedan construit exclusiv pentru China, fiind lansat acum circa 10 ani de un joint-venture al Citroen cu Dongfeng. S-a construit în China pe platforma vechiului ZX, cu un interior de Xsara. Exteriorul nu semăna cu nimic, dar la facelift-ul din 2008 a fost adus mai aproape de stilul mărcii franceze. Actualul model este considerat într-o bună măsură generația a doua, deși are un nume schimbat. Oficialii mărcii franceze susțin că C-Elysee este un model complet nou, pentru care designerii au început toată treaba de la zero, de la o coală de hârtie complet albă. Cel mai important este faptul că se va construi la Vigo, în Spania, în acelaşi loc unde sunt produse şi modelele C4 Picasso sau Berlingo. Este de așteptat ca din 2014 să înceapă producția și în China ca un succesor pentru Elysee.

Design

Partea din față a lui C-Elysee te ajută să încadrezi imediat mașina în gama Citroen, noutățile venind la nivelul părții din spate a modelului. Designul ales aici este unul nou, așa că, dacă privești din acest unghi, o să observi mai multe elemente noi pentru designul acestei mărci. Silueta în ansamblul ei este echilibrată, de sedan cuminte, fără execese emoționale sau sportive. Cu toate acestea mașina reușește să atragă atenția, fiind categoric mult mai reușită decât Peugeot 301, modelul-clonă. Impresia generală este una de robustețe, iar materialele folosite pentru exterior au o calitate bună. Viitorii clienţi au la alegere şapte variante de culoare a caroseriei.

Confort

Citroen C-Elysee poate fi comandat cu trei niveluri de echipare, care au fost denumite Attraction, Seduction și Exclusive. Ca și la exterior, materialele folosite au o calitate bună, raportat la categoria din care face parte mașina. Aspectul interiorului nu se ridică la nivelul lui C4, dar lasă o impresie bună, în ciuda materialelor plastice ceva mai ieftine.

Nu este dificil să îți găsești poziția potrivită la volan, asta pentru că scaunul șoferului poate fi reglat pe înălțime și adâncime. Fiind gândită ca o mașină de familie, pasagerii de pe locurile din spate nu vor avea o problemă în a sta confortabil. Spațiul oferit aici este suficient chiar și pentru persoanele înalte. Asta poate fi dedus şi din dimensiunile maşinii, adică 4,43 metri lungime, 1,7 metri lăţime şi 1,47 în înălţime. Același lucru este valabil și pentru portbagaj, care are o capacitate de 506 litri, deci cu siguranță vor putea intra bagajele unei familii. Ca o dotare opțională, viitorii clienți ar putea opta pentru un sistem eficient de compartimentare pentru portbagaj, care pe lângă spațiu ermetic oferă și o mai mare stabilitate pentru lucrurile depozitate aici. Mașina este bine antifonată, așa că nu vei fi deranjat de zgomotul produs de motor, inclusiv la viteze de autostradă. Ca dotări opţionale, C-Elysee mai poate fi comandat cu pilot automat cu limitator de viteză, sistem de navigaţie cu touch-screen, aer condiţionat cu afişaj digital, senzori de parcare spate, radio cu funcţie MP3, kit hands-free prin Bluetooth, parbriz încălzit sau funcţia Air Max, pentru o răcire rapidă la interior.

Funcţionalitate

Nu mi se pare foarte inspirată montarea butoanelor pentru acționarea geamurilor laterale în dreptul schimbătorului de viteze, adică în același loc ca la Berlingo, de exemplu, dar tot mai multe mărci fac asta, probabil pentru a reduce costurile. De fiecare dată când vrei să deschizi geamul, eşti tentat să cauţi butonul pe portieră. Şoferul are o vizibilitate foarte bună indiferent de unghiul în care stă, deci nu există elemente care să îţi împiedice vederea. Cadranele de bord au un design în stilul în care ne-a obişnuit Citroen, iar toate informaţiile necesare sunt la îndemână şi uşor de folosit. Sistemul multimedia prezent pe mașina de test arată bine, e intuitiv și bine integrat în bord. Poziția schimbătorului de viteze este ușor înălțată și ocupă cam tot spațiul pe consola mediană. Cotiera nu are spațiu de depozitare integrat.

Performanţe

Citroen C-Elysee poate fi comandat cu două motoare pe benzină de 1.2 litri şi 72 cai-putere sau 1.6 litri şi 115 cai-putere, dar şi cu unul diesel de 1.6 litri, care dezvoltă 92 cai-putere. Cutia de viteze poate fi manuală cu cinci rapoarte, automată sau pilotată, iar maşinile vor fi dotate cu tracţiune faţă. Propulsorul de 1.2 litri va face faţă gabaritului maşinii, dar rămâne de văzut şi cum se va descurca în situaţia în care călătoreşti cu patru sau cinci persoane şi bagajele lor. Pe porţiunile de drum pe care am condus, C-Elysee echipat cu motorul pe benzină de 1.2 litri nu a întâmpinat probleme, mai puţin în cazul urcărilor mai abrupte. La turaţii mai mari vei putea depăşi liniştit, dar sunt situaţii (în special pe autostradă) când simţi nevoia de mai multă putere și de cea de-a şasea treaptă de viteză. Pe un traseu format din drumuri naţionale şi autostradă, computerul de bord afişa un consum mediu de 7,2 litri la suta de kilometri. Este evident că nu poţi avea pretenţii de sportivitate de la o astfel de maşină, dar C-Elysee în această configuraţie îşi face treaba corect. Toate motorizările cu care poate fi dotată maşina sunt deja testate pe alte modele Citroen, aşa că nu ar trebui să existe probleme la acest capitol.

Manevrabilitate

În diverse condiţii de mers, C-Elysee a dovedit că poate răspunde bine cerinţelor clasei din care face parte. Direcţia maşinii este potrivită pentru manevrele specifice de oraş, dar şi pentru porţiuni de drum virajat sau viteze mari, de genul celor de autostradă. Aşa cum spuneam şi mai înainte, maşina este departe de a fi una sport, deci are o suspensie confortabilă, care reuşeşte să atenueze denivelările sau gropile pe care le întâlneşti. C-Elysee nu lasă impresia unei maşini greoaie, care s-ar mişca greu sau care ar necesita atenţie specială la viteză mare. Direcţia răspunde precis şi frânele nu îţi vor crea probleme nedorite.

Siguranţă

Citroen C-Elysee poate fi dotat din standard cu ABS, ESP şi până la şase airbaguri. Această maşină a fost gândită pentru utilizare intensă şi a fost testată pe o distanţă totală de patru milioane de kilometri pe tot globul, pentru a vedea gradul de rezistenţă la frig, căldură excesivă sau zone cu umiditate foarte ridicată. Rezultatele obţinute au fost folosite pentru a eficientiza toate aceste nevoi. Cu toate acestea, nu a fost testată încă de EuroNCAP.

Tehnologie

Platforma folosită pentru construirea lui Citreon C-Elysee este aceeaşi cu cea a lui Peugeot 301, cele două maşini fiind dezvoltate împreună de grupul PSA. Motorul VTi de 1.2 litri este disponibil în trei standarde de poluare: Euro 3, Euro 4 şi Euro 5, în funcție de piețele pe care va fi livrată mașina. Consumul de carburant a scăzut cu peste 20% faţă de generaţiile precedente ale motoarelor utilizate, lucru valabil şi pentru emisiile de dioxid de carbon, astfel că ele au ajuns în prezent la 193 de g/km. Pentru a face faţă şi în condiţii de drum mai dificile, garda la sol pentru întreaga gamă este mai înaltă decât alte modele din gamă, de la 138 mm pana la 142 mm în functie de motor. Designul modelului reușește să ascundă înălţimea mai mare. De asemenea, maşina a fost dotată cu o protecţie suplimentară sub caroserie, care este la rândul ei ranforsată cu ajutorul unor şuruburi, și asta pentru țările unde drumurile nu sunt dintre cele mai bune.

Concurenţă

Deși aparent, adversarii lui Citroen C-Elysee ar putea fi considerate sedanurile din clasa compactă (Skoda Octavia, Ford Focus, Chevrolet Cruze, Volkswagen Jetta), mașina are sub 4,5 metri, așa cum are și 301, iar concurenții direcți sunt Skoda Rapid, Dacia Logan și Chevrolet Aveo Sedan. Acesta din urmă are exact același preț de bază și doar 3 centimetri în minus la lungime.

Costuri

Costurile generale de întreţinere ale maşinii sunt destul de scăzute, asta pentru că motoarele sunt eficiente, frecvenţa de revizii este una normală pentru acest segment, iar materialele şi dotările suplimentare cu care a fost prevăzută maşina aduc mai multă robusteţe. Citroen are o valoare de revânzare medie, dar acest model, din cauza poziționării ca mașină de buget, ar putea avea o devalorizare mai rapidă. Compensează însă cu prețul de achiziție foarte bun (de la 10.900 euro pe piața din România) și cu consumurile de carburant mici. Prețul pentru motorul diesel de 1,6 litri pornește de la 13.900 de euro, iar cel de 1,6 litri și 115 cai putere pe benzină costă 14.590 euro, pentru varianta cu cutie automată.

Concluzie

Citroen C-Elysee poate face faţă concurenţei din acest segement şi pare să fie maşina potrivită pentru cei care au nevoie de spaţiu, caută un motor care să nu aibă un consum mare de carburant şi nu pot cheltui foarte mult pentru un autoturism.

+Argumente PRO

  • preț
  • spațiul oferit

–Argumente CONTRA

  • puține motorizări
  • devalorizare rapidă