BMW rescrie definiția clasică a automobilului de oraș și aruncă în lupta pentru supremația segmentului eco revoluționarul i3, primul exponent al unei întregi game de modele electrice produse sub celebrul blazon alb-albastru – un pariu de două miliarde de euro.

Lansat într-un mod la fel de neconvențional precum tehnologiile pe care le înglobează, primul BMW cu emisii zero din istorie a debutat simultan în trei coțuri diferite ale planetei, în cadrul unor gale găzduite de Londra, New York și Beijing, metropole alese pentru a sublinia importanța mașinilor verzi la nivel global.

Tranziția de la prototip la realitate nu aduce modificări stilistice de substanță. Aspectul robust, dar jucăuș, cu accente futuriste, rămâne elementul definitoriu al noului i3, care va moșteni de la predecesorul său conceptual inclusiv decupajul asimetric inedit al geamurilor posterioare, ușile „sinucigașe” sau hayonul din sticlă fumurie. Interiorul simplist va fi ornat cu lemn natur și piele de cea mai bună calitate, două display-uri performante, de dimensiuni apreciabile, urmând să preia rolul instrumentelor clasice de bord.

Deși lungimea de patru metri califică noul i3 drept un model de clasă mică, BMW promite o ofertă de spațiu tipică unui monovolum de segment C. Și performanțele vor fi de top, sportivitatea urmând să fie punctul forte surpriză al primului BMW croit pe gustul activiștilor Greenpeace. i3 va putea atinge 100 km/h, cu start de pe loc, în 7,2 secunde, repartiția ideală a maselor (50:50) față/spate și strucutura monococă realizată din fibră de carbon fiind cele două coordonate care îi conferă lui i3 agilitatea de care are nevoie. Rigiditatea torsională excelentă a caroseriei a permis renunțarea la montanții centrali. Panourile exterioare, capota și barele de protecție din plastic pot fi înlocuite rapid și rezistă la accidente minore, produse la viteze reduse.

Sistemul de propulsie eDrive apelează la serviciile unui motor electric de 170 CP/125 kW, alimentat de un set de acumulatori Li-Ion de ultimă generație, cu capacitatea de 22 kWh. Bateriile sunt ascunse sub podea, chiar în centrul mașinii, în timp ce motorul care acționează exclusiv roțile posterioare este amplasat deasupra punții din spate. Viteza maximă este limitată la 150 km/h.

Autonomia maximă, estimată la 160 kilometri, poate fi extinsă până la 300 kilometri, în cazul optării pentru range extender-ul opțional, un motor termic de 650 cmc, în doi cilindri, care dezvoltă 34 CP. Încărcarea bateriilor durează aproximativ 6-8 ore, dacă se optează pentru o priză convențională, sau 30 minute (80% din capacitate) în cazul folosirii unei stații publice de încărcare rapidă de 50 kW.

Preţurile noului i3 vor porni de la 34.950 de euro pe piaţa din Germania. Dincolo de Ocean, BMW i3 pleacă de la 42.275 de dolari, un preţ destul de piperat, care scade însă direct proporţional cu nivelul de ajutor financar oferit de statul american. Din nefericire, comercializarea noului BMW i3 în România nu este planificată în viitorul apropiat.