Prima jumătate a anului 2013 s-a încheiat într-un mod mult mai dramatic decât era prevăzut de principalii actori la sfârșitul anului trecut. Dacă în urmă cu 6 luni reprezentanții companiilor producătoare și a celor care importă autovehicule erau convinși că nimic nu mai poate duce în jos piața de automobile, iată că la jumătatea anului piața înregistrează o scădere de aproape 20 de procente.

Cel mai important este faptul că măsurile introduse de guvern cu susținerea și lobby-ul industriei auto nu au avut efectul scontat, atât în ceea ce privește vânzările de mașini noi, cât și în direcția stopării importurilor de automobile second-hand.

După ce MAI, prin DRPCIV, a anunțat un volum al înmatriculărilor de 3.967 de autoturisme, în luna iunie, aproximativ jumătate din cele care se înregistrau cu un an înainte (-45,85%), respectiv 24.549 autoturisme pe toate cele 6 luni (cu 26,37% mai puține decât în 2012, în intervalul similar), acum și APIA confirmă starea proastă a pieței, prin prisma livrărilor raportate de companii.

Astfel, chiar dacă la un nivel ușor redus, scăderea a fost de 19,4%, comparativ cu anul anterior. Singurul indicator pozitiv, care poate da mici speranțe celor din industrie este creșterea din iunie față de mai, cu 11,9% la autoturisme și 17% la vehicule comerciale, ceea ce poate însemna că a fost atinsă limita de jos a curbei de scădere. Motivul real al acestei ușoare reveniri este demararea, cu foarte mare întârziere, a Programului Rabla, program care a amânat pentru foarte multă lume decizia de cumpărare a unei mașini noi.

Potrivit cifrelor APIA, sunt câteva mărci care au profitat mai mult de pe urma acestui program, respectiv Dacia, cu o creștere de 33,5% față de mai, Renault, cu 24,3%, Ford, cu 16,7%. Aceste mici plusuri nu reușesc, însă, deocamdată, să acopere pierderea anuală. Trei dintre cele mai mari mărci de pe piață, Skoda, Ford și Renault, au fiecare peste 30% mai puține mașini vândute în comparație cu 2012. Singura marcă aflată în creștere la nivelul celor 6 luni este Opel (+3%).